شب ششم
چهارشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۱، ۰۴:۳۸ ق.ظ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم / قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾ مَلِکِ النَّاس ِ﴿٢﴾ إلَهِ النَّاسِ ﴿3﴾ مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿4﴾ الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ ﴿5﴾ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ ﴿6﴾
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
احکام:
اگر کسی به دنبال آب نرود ] آب در دسترس نداشته باشد[ تا وقت نماز تنگ شود ]نزدیک به قضا شدن[ معصیت کرده، ولی نمازش با تیمم صحیح است
(این حکم در رسالهی آیات عظام:خمینی، خامنهای، بهجت، فاضل لنکرانی، صافی، تبریزی،مکارم و مظاهری به همین صورت آمده است. )
استفتاء:
دستدادن با زن نامحرم به وسیله دستکش و مانند آن، چه حکمى دارد؟
امام خمینى و آیتاللّه خامنهاى: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولى بنابر احتیاط واجب، نباید دست را بر دست فشار دهند.
(امام خمینى، تحریرالوسیلة، ج2، (النکاح)، م20 و آیت اللّه خامنهاى؛ استفتاء، س 479.)
آیات عظام بهجت، تبریزى، سیستانى، صافى، مکارم و وحید: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد. آیتاللّه تبریزى، استفتاءات، س1606؛ آیت اللّه مکارم، تعلیقات علىالعروة، (النکاح)، م40؛ آیت اللّه سیستانى، منهاجالصالحین، ج3، (النکاح)، م16؛ آیتاللّه صافى، هدایةالعباد، ج2، (النکاح)، م20؛ دفتر آیتاللّه وحید و آیتاللّه بهجت.
آیتاللّه نورى: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولى نباید دست را به دست فشار دهند.آیتاللّه نورى، تعلیقات علىالعروة، (النکاح)، م40.
آیت اللّه فاضل: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولى بهتر است دست را به دست فشار ندهند. آیتاللّه فاضل، تعلیقات علىالعروة، ج2، (النکاح)، م40.
منبر:
بسما... الرحمن الرحیم
در ادامهی بحث شب گذشته صحبت به آنجا رسید که با حدیث امیر(ع) معنی عدالت را گفتیم و عرض کردیم که عدالت، ترازوی سنجش خدا است، خداوند آن را برای (حفظ حقوق) انسانها قرار داده و آن را برای اجرای حق و برقراری آن نصب کردهاست.
پس عدالت، همانطور که گفتیم یعنی اینکه هر چیزی در جای خود قرار بگیرد. این یعنی اگر مثلا کسی حقی دارد و مقدار آن هم معین است باید حق او سر وقت ادا شود.
ماجرای مشهور عدالتورزی حضرت علی(ع) در قبال برادرش عقیل، را بارها و بارها شنیدهاید؛ این موضوع از آن جمله موضوعاتی است که باید به حقیقت آن بیشتر توجه شود و نه تنها به ظاهر آن. متاسفانه این روزها در حکومت اسلامی ما به این اصل توجه نمیشود. وقتی علی(ع) به برادر خود، که برای ادای قرض آمده بهرهی بیشتری از بیتالمال نمیدهد، در حکومت ما به بهانههای واهی پیشرفت، دور زدن تحریمها و افزایش تولید داخلی به دوستان و اقوام خود از بیتالمال میدهند و نتیجههای ناخوشایندش تنها سلامت روانی جامعه را به هم میریزد. مواردی مثل اختلاس 3000 میلیاردی، اختلاص در بنیادهای مختلف و ....
ما در روایت داریم که الناس علی دین ملوکهم ، همین میشود که وقتی دولتمردان چنین عمل کنند، عوام مردم را هم نمیتوان ملامت کرد، آنها هم در تعاملات کوچکتر بین خودشان سعی در نا عدالتی دارند.
خداوند شر ناعدالتی را به همراه واسطههایش از این مردم دور بگردان.
خداوند فرج عدالتگسترت را نزدیکتر بگردان
و صلیا... علی محمد و آل محمد
بررسی سندی:
در مورد ازدواج و مراسم عروسی حضرت قاسم روایتهای متفاوتی وجود دارد. جوان رشید و شیرین کربلا را با لباس دامادی به میدان فرستادند و.....
اینها از جمله مواردیست که در مجالس توسط مداحان و ذاکران شنیده میشود. در مقتل علامه مجلسی در این مورد آمده است؛
از سیزده فرزند امام حسن(ع) چهار تن در کربلا حاضر بودند و سه تن از آنها به شهادت رسید و یک تن زنده ماند. حسنبنحسن(ع) کسی است که مجروح شده و در بین کشتهشدگان بود. مصنف در پیش از این آورده که جناب حسن پیش از سفر و در مدینه خدمت امام حسین(ع) میرسد و یکی از دختران ایشان را خواستگاری میکند. امام حسین(ع) دخترشان فاطمه را به عنوان همسر برای ایشان میپسندند.
هنگامی که اسرای کاروان را به سمت شام میبردند، یکی از (ظاهرا اقوام) طایفهی مادری حسن او را از کاروان جدا میکند. به این ترتیب حسن بن حسن به همراه همسرش از کاروان اسرا جدا میشوند.
به نظر میرسد با این تفاسیر و نوشتهی علامه مجلسی ماجرای ازدواج حضرت قاسم در کربلا محل بحث بیشتری داشته باشد.
و سیعلم الذین ظلموا، أیَّ منقلبٍ ینقلبون
پ.ن۱) منبر مکمل (حجم حدود ۴۰۰ کیلو بایت)
پ.ن۲) اشعار روضهای بجای روضه مکتوب (حجم حدود ۷۰۰ کیلو بایت)
پ.ن۳) اگر از این مراسم بهره بردید، در پیوند روزانه، پس نویس وبلاگ یا هر جای دیگر مراسم هیئت را اعلام کنید.
پ.ن ۴) در صورتی که فایل صوتی یا متنی خوب مناسب هیئت داشتید، ما را بیبهره نگذارید.
پ.ن۵) برای ختم قرآن هم به مدد صاحب این روزها و همکاری یکی از دوستان ثبت نام کنید.
پ.ن6) از آنجایی که در شب قبل روضه حضرت قاسم داشتیم، امشب به جای روضه به بررسی یک روایت پرداختیم.
۹۱/۰۹/۰۱