شب چهارم
جمعه, ۱۷ آبان ۱۳۹۲، ۰۹:۰۹ ب.ظ
ِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ (1) وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجاً (2) فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّاباً (3)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
استفتاء:
مقدار مسح پا از درازا چقدر است؟
آیات عظام امام، بهجت، فاضل، مکارم، نورى و وحید: باید پا را از سر یکى از انگشتها تا برآمدگى روى پا، مسح کند و بنا بر احتیاط مستحب تا مفصل پا مسح نماید.( توضیحالمسائل مراجع، م 252؛ نورى، توضیح المسائل، م 253 و وحید، توضیح المسائل، م 258.)
آیات عظام تبریزى و صافى: باید پا را از سر یکى از انگشتها تا برآمدگى روى پا، مسح کند و بنابر احتیاط واجب، تا مفصل پا مسح نماید. (توضیحالمسائل مراجع، 252.)
آیات عظام خامنهاى و سیستانى: باید پا را از سر یکى از انگشتها تا مفصل، مسح کند.( همان؛ خامنهاى، اجوبة الاستفتائات، س 111.
نکته: اگر بعد از وضو شک کند که پاها را مسح کرده یا نه، چه تکلیفى دارد؟
همه مراجع: نسبت به مسح پاى راست به شک خود اعتنا نکند؛ ولى باید پاى چپ را چنانچه به کار دیگرى نپرداخته و یا از محل وضو نگذشته است مسح کند. در غیر این صورت، به شک خود اعتنا نکند.( العروة الوثقى، ج 1، شرایط الوضو، مسئله 45.
نکته: اگر در مسح پا سر انگشتان پا مسح نشود و کمى از بالاتر کشیده شود، آیا این وضو صحیح است؟
همه مراجع: اگر مسح پا شامل سر انگشتان پا نباشد، وضو باطل است.
(خامنهاى، س 105؛ توضیحالمسائل مراجع، م 252 ؛ نورى، توضیح المسائل، م 253 و وحید، توضیح المسائل، م 258.)
منبر:
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم، و جعلنا من المستشهدین بین یدیه
رابطهها معمولا ریشههای مختلف و متفاوتی دارد، یعنی اینکه گاهی بر اساس تعلق، گاهی بر اساس ضرورت و گاهی هم بر اساس کمبود است. اگر بخواهیم همهی این موارد را به نوعی ریشهای ببینیم، به یک واژه میرسیم و آن هم نیاز است. پس میتوان گفت اساس رابطه انسانها با یکدیگر بر اساس یک نیاز است. حال این نیاز میتواند جنبههای مختلف و به تعبیر شئون مختلفی داشته باشد که تقریبا ریشه همهی اینها میشود، همان نیاز.
رابطههای انسانیها با هم دارای علل و عوامل متنوع و بعضا متفاوتیست که ریشه آن هم همین نیاز است. اما این قسم از رابطهها بر اساس یک نیاز تقریبا دو طرف تعبیه و طراحی میشود. شاید طرفین گاهی این رابطه را بدون قصد به این شکل طراحی کنند یا اینکه حتی در این بین دقت نکند اما همین گونه است. اصطلاح دم دستی این رابططه بده بستانی است. مثل این که من با شما دوست میشوم به علت اینکه شما برای من فلان کار را انجام میدهید یا این که قبلا کاری برای من انجام دادهاید و من منتظرم که این کار را جبران کنم یا این که منتظرم در ادامه از وجود شما بهره ببرم.
اگر دقت کنید وقتی عزیزی از دست میرود، همه گریه میکنند در این بین نزدیکان و کسانی که رابطه خونی با او داشتهاند، بیشتر بر سر و سینه میکوبند و زجه میرنند. شما فکر میکنید دلیل این گریه کردنها چیست؟
آیا برای قبر و قیامت شخص متوفی نگرانند؟
آیا برای کم بود اعمال خیر و زیاد بودن شر آن میترسند؟
در واقع اینطور نیست، آنها از دست دادن آن شخص به خاطر حذف او و حذف شدن نیازهایی که او به نوعی آن را تامین کرده گریه میکنند. در واقع وقتی پدر و مادر از دنیا میروند، همه محبتهایی که از طرف او میرسد، حذف میشود. مثلا پدری که حذف میشود، همه زحمتهای مالی او دیگر نیست و بخش زیادی از نیازها میماند. در واقع ما در این رابطهها بیشتر برای خودمان و کمشدن این نزدیکان گریه میکنیم. اما در بین همهی این نوع رابطهها یک توع از رابطه است که جنس آن فرق می کند، با این که ریشه آن هم در همان نیاز است. بروز و ظهور آن فرق می کند و وجود این رابطه دارای مراتب است.
به نظر میرسد این مقدمه برای شروع بحث کافی باشد، انشاالله در شبهای بعد این بحث را ادامه میدهیم.
الهم اجعلنا من المنتظرین
اللهم وفقنا لما تحب و ترضی
اندرزنامه:
در غالب اسناد تاریخی در مورد حربن یزید ریاحی و گذشتهاش وضعیت مشخصی وجود ندارد. چند روایت که وجود اشتراک آن در بین آنها، دایه یا مادری بوده که او را با خاندان پیامبر آشنا کرد. ماجرای مشهوری از حر وجود دارد که وقتی راه را بر امام بست و حتی آب را برای اولین بار بر امام حسین(ع) قطع کرد، در حالی که مورد عنایت و توجه امام قرار گرفت. حر کسی است که در مرحله اول بدترین کار ممکن را در حق آلالله کرد، بررسیهای روزانه و تاریخی نشان میدهد که اگر حر این مقدمه را ایجاد نمیکرد، حتی فاجعه روز عاشورا به وجود نمیآید. حال ببینید چنین موجودی چهطور میشود که یکبار اولین شهید راه امام شود؟
زهیر در منازلی که با امام به مجاورت میرسید، زمانبندیاش را طوری تنظیم میکرد که به کاروان امام نزدیک نشود و به تعبیری مورد رو در بایستی قرار نگیرد.
اما چه میشود که بعد از اولین دیدار و جلسه با امام حسین(ع) ورق بر میگردد.
وقتی زهیر با تاکید همسرش به خیمه امام میرود و بعد از بازگشت اموال را میبخشد و همسر را طلاق میدهد و همراه امام میشود تا شهادت.
از این نمونهها در ماجرای کربلا زیاد است. اما وجه مشترک اینها چیست؟
غیر از این است که اینها ریشهای داشتهاند؟
ریشه و بنیانی که در لحظه حساس باعث شد که از جهنم وارد بهشت شوند. اینکه آنها در لحظه حساس بتوانند درست تصمیم بگیرند. هر چه بررسی میکنیم، میبینیم که این آدمها یک ریشه و بنیانی دارند. در لحظه توانستند تصمیم درست بگیرند و به اردوی امام معصوم رسیدند.
نشانههای ظهور هر روز نزدیکتر میشود، اوضاعمان چگونه است؟ چگونه ریشه و بنیانهایمان را درست کردهایم که لایق نگاهی شویم که به حر شده است؟
چگونه به درجهای برسیم که بتوانیم همه اموال و وابستگیهایمان را کنار بگذاریم و تا پای جان بمانیم.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شعر عاشورایی:
ای داغدار اصلی این روضه ها بیا
صاحب عزای ماتم کرب و بلا بیا
تنها امید خلق جهان یابن فاطمه
ای منتهای آرزوی اولیاء بیا
بالا گرفته ایم برایت دو دست را
ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا
فهمیده ایم با همه دنیا غریبه ای
دیگر به جان مادرت ای آشنا بیا
از هیچکس به جز تو نداریم انتظار
بر دستهای توست فقط چشم ما بیا
هفته به هفته می گذرد با خیال تو
پس لا اقل به حرمت خون خدا بیا
بیش از هزار سال تو خون گریه کرده ای
ای خون جگر ز قامت زینب بیا
.............................................
اطلاعرسانی در مورد هیئت مجازی در حد وسع، از انتهای پست گرفته تا در لینکها و اطلاعرسانی تکتک، موجبات خرسندی نوکران مجلس است.
سینهزنی مکمل با حجم حدود ۷۰۰ کیلو بایت
بانی محترم اشعار عاشورایی بسیار ممنون، لطف میکنید متنها را به آدرس پست الکترونیک بفرستید. متشکرم
+ و ++ نمونه تبلغات هیئت است که زحمتاش را وتر کشیده، برای استفاده در شبکههای اجتماعی و انتهای پست وبلاگها چیز خوبی است.
۹۲/۰۸/۱۷