شب دهم
يكشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۱، ۰۵:۵۸ ق.ظ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم / إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾
استفتاء:
استفاده از گردنبند منقّش به نام خدا، چه حکمى دارد؟
آیات عظام امام، بهجت، خامنهاى، صافى و نورى: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بدون طهارت، آن را مس نکنند. (خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س 152 و 153؛ توضیحالمسائل مراجع)
آیات عظام تبریزى، سیستانى، مکارم و وحید: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بنابر احتیاط واجب، مس اسم «الله» بدون وضو جایز نیست. (توضیحالمسائل مراجع، م 319 و وحید، توضیح المسائل، م 325.)
آیهالله فاضل: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بهتر است بدون وضو، آن را مس نکنند. (توضیحالمسائل مراجع، م 319 (تبصره. مسئله استفاده از گردنبند یاد شده، غیر از تماس بدن با آن است. آنچه ممنوع است تنها تماس است، نه استفاده از آن. بنابراین اگر کسى آن را روى لباس خود بیندازد و بدون طهارت هم باشد، اشکال ندارد (چون تماس با بدن صورت نگرفته است)).
منبر:
بسمالله الرحمن الرحیم
موضوع منبر امشب ما به یک مبحث بسیار مهم اختصاص دارد و آن هم موضوع حقالناس است. حق مردم.
این حق از جمله حقوقی است که ادای آن از اوجب واجبات است. در روایتی داریم که در روز قیامت خداوند بخش زیادی از اعمال بد . گناهان را میبخشد و از آنها میگذرد الّا حقالناس را.
در روایتی از امیرالمومنین داریم که حضرت میفرماید: سوگند به خدا اگر تمام شب را بر روی خارهای سعدان (خار سه شعبه و گزنده) به سر ببرم و یا با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم، خوشتر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت، در حالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان خدا ستم نموده و به ناحق چیزی از اموال عمومی را غصب کرده باشم. مصداق بارزی از حقوق مردم، بیتالمال و استفاده از آن در جای غیر آن است. یعنی استفاده از بیتالمال برای شخص و به نفع شخص در واقع حق همهی مسلمانان است.
امام حسین پیش از واقعهی عاشورا در چند مرحله یاران خود را موعظه کرد. در یکی از این مواقع (به نظرم در شب عاشورا) امام خطاب به یاران خود میفرماید، هرکس حقالناسی به گردن اوست، برگردد و در جمع یاران من نماند.
وصل الله علی محمد و آل محمد....
خداوندا توفیق بده حقی از کسی ضایع نکنیم.
خداوندا اگر سهوا مرتکب این ناه شدیم فرصت و توان حلالیت طلبیدن را به ما عطا بفرما.
روضه:
(به شدت از مداحان و روضهخوانهایی که روضه باز(مکشوف و مشروح) میخوانند منزجرم، اما در دو روز خودم به استقبال روضه باز میروم؛ اولیاش روز شهادت مادر سادات و تنها بهانهی آفرینش دنیا و عقبی حضرت صدیقهی طاهره(روحیلهالفدا) و روز دوم عاشوراست.)
حلال بفرمائید بابت روضه امشب...
متن از لهوف سیدبن طاووس است:
راوى گوید: امام علیه السّلام پس از شهادت برادر گرامىاش عباسبنعلی، آن منافقان را به میدان جدال و قتال طلبید و هر کس از آن روباه صفتان اَشرار در مقابل فرزند اسداللّه حیدر کَرّار، مى آمد، امام اَبرار به ضربت شمشیر آتشبار، او را به بِئْسَ القرار، مى فرستاد تا آنکه از اجساد پلید آن کُفّار، مقتول عظیمى در میدان جنگ فراهم آمد ودر آن حال حضرت بدین مقال گویابود
در آن هنگام سى هزار نامرد به عدد کامل بودند از پیش روى آن حضرت ، مانند انبوه ملخ ها فرار را بر قرار اختیار مى نمودند. سپس آن امام بى یار در مرکز خونین قرار گرفت و فرمود: لاحولولاقوةالابالله. امام همچنان با آنها جنگید تا آنکه لشکر شیطان حایل گردید در میان آن حضرت و حرم مطهر رسول پروردگار عالمیان و نزدیک به خیمه ها و سراپرده ها رسیدند.....
حضرت بر اثر زخمها و جراحات ، ضعیف و ناتوان گشته بود لذا قدرت جنگیدن را نداشت و هر کس نزدیک ایشان مى آمد براى اینکه مبادا در قیامت با خدا ملاقات نماید در حالى که خون آن مظلوم برگردنش باشد، باز مىگشت و از آنجا دور مىشد تا آنکه مردى از طایفه کنده آمد که نام نحسش «مالک بن یسر» بود آن زنازاده چند ناسزا به زبان بریده جارى کرد و ضربت شمشیر بر سر مبارک امام(ع) فرود آورد که عمامه امام شکافته شد و عمامه اش از خون لبریز گشت....
. . .
راوى گوید:چون حضرت امام در اثر زخمها و جراحات بسیار که در بدن مبارکش وارد گردیده بود ضعف و سستى بر حضرتش مستولى شد و از اثر اصابت تیرهاى بسیار بر بدنش، مانند خارپشت به نظر مىآمد در این موقع، صالحبنوهبمرى (یا مزنى) بىدین با نیزه بر تهیگاه امام زد که آن مظلوم از بالاى اسب بر زمین افتاد و بر گونه راست صورت بر روى خاک کربلا قرار گرفت...
دوباره آن غیرتالله از روى خاک برخاست و ایستاد راوى گوید: زینب خاتون در آن حال از خیمههاى حرم بیرون دوید در حالتى که ندا مىداد: اى واى برادرم ، واى سید و سرورم واى اهلبیتم!
راوی گوید:شمر پلید صیحه کشید که در حق این مرد چه انتظار دارید، چرا کارش را تمام نمىکنید؟در این هنگام یک مرتبه گروهی از هر طرف بر امام، حمله ور گردیدند و او را محاصره نمودند، شخصی ضربت شمشیرى بر دوش مقدس آن حضرت آشنا نمود که از صدمه شمشیر آن زبده سر، حضرت اباعبدالله، به رو بر زمین افتاد...
در این هنگام سنابنانس، نیزه بر گردن امام زد و به همین مقدار اکتفا ننمود،بار دیگر نیزه را بیرون کشید و بر استخوان هاى سینهاش فرو برد....
سید در لهوف شرح بعد از سربریدن حضرت مظلوم عالم و آتش زدن خیمهها و آوارگی زنان و دختران آورده است:
راوى گوید: ده نفرى که جرات نموده و اسب بر بدن مطهر امام تاختند به نزد ابن زیاد آمدند و در بارگاه آن لعین ایستادند یکى از آن روسیاهان که نام نحسش اسدبنمالک بود این بیت را بخواند: ((نحن رضضنا... )) یعنى ماییم آن ده نفر که اول پشت حسین و سپس سینهاش را به وسیله اسبهاى تیزرو، بلند قامت و قوى هیکل، در هم شکستیم و خرد ساختیم .
ابنزیاد پرسید: شما چه کسانید؟ گفتند: ماییم آن کسانى که اسبها را بر بدن حسین تاختیم و او را پایمال مرکبهاى خود نمودیم به حدى که استخوانهاى سینهاش را نرم و خرد کردیم ....
علیلعنتا... علی القومالظالمین و سیعلم الذین ظلموا، أیَّ منقلبٍ ینقلبون
اللهم عجل لولیکالفرج
خدایا فرج و ظهور منتقم خون شهدای کربلا را نزدیکتر بگردان.
خداوندا این قلیل توسلات را از ما قبول بگردان.
الفاتحه مع الصلوات
پ.ن۱) منبر مکمل (حجم حدود ۷۰۰ کیلو بایت)
پ.ن۲) سینه زنی مکمل (حجم حدود ۷۰۰ کیلو بایت) روضه مکمل (حجم حدود ۱.۸ مگابایت)
پ.ن۳) اگر از این مراسم بهره بردید، در پیوند روزانه، پس نویس وبلاگ یا هر جای دیگر مراسم هیئت را اعلام کنید.
پ.ن ۴) در صورتی که فایل صوتی یا متنی خوب مناسب هیئت داشتید، ما را بیبهره نگذارید.
پ.ن۵) برای ختم قرآن هم به مدد صاحب این روزها و همکاری یکی از دوستان ثبت نام کنید.
پ.ن۶) نمونهای دیگر از تحریفات عاشورایی از استاد مطهری.
پ.ن۷) تربت خونین آقا در روز عاشورا.
۹۱/۰۹/۰۵