اندَر زِنامه

دست‌نوشت‌های یک مَن؛ یک مَنِ حقیقی در فضای مجازی؛ سیدمجتبی‌مومنی

اندَر زِنامه

دست‌نوشت‌های یک مَن؛ یک مَنِ حقیقی در فضای مجازی؛ سیدمجتبی‌مومنی

حرف‌ها گاهی از درون به بیرون و گاهی از بیرون به درون منتقل می شود.
«اندَر» و «زِ» هر کدام مصداقی برای این امر اند.

قبل‌نوشته‌ها

آخری‌ها

۷ مطلب در آبان ۱۳۹۱ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم لِإِیلَافِ قُرَیْشٍ (1) إِیلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاء وَالصَّیْفِ (2) فَلْیَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَیْتِ (3) الَّذِی أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَآمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ (4)   احکام: بازی با ورق‌هایی که عرفا آلات قمار محسوب می‌شوند، مطلقا جایز نیست. اما بازی با ورق‌هایی که عرفا آلت قمار محسوب نمی‌سوند، بدون شرط‌بندی اشکالی ندارد. (این حکم از اجوبه‌الاستفتائات آیت‌ا... خامنه‌ای است.)   استفتاء: شوخى‌کردن با نامحرم چه حکمى دارد؟ همه‌ی مراجع: اگر با قصد لذت (جنسى) باشد و یا بترسد که به گناه بیفتد، جایز نیست. همان، م‏31 و 39؛ آیت‌ا... فاضل، جامع‏المسائل، ج‏1، س‏1720 و آیت‌ا... خامنه‏اى، استفتاء، س 782.)  منبر: بسم‌الله الرحمن الرحیم عدالت و پرداختن به آن یکی از موضوعات مهم در جامعه‌ی اسلامی است، به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت و ضرورت پرداختن به این موضوع، لازم باشد به ابعاد مختلف آن و نمونه‌هایی از آن در تاریخ و حکومت اسلامی پرداخته شود. متاسفانه امروز عده‌ای از دولتمردان و مسئولین اجرایی کشور با دست مایه قرار دادن این مفهوم تنها به عنوان یک کلمه‌ی راه باز کن و بدون توجه به اصل مفهوم و محتوای آن، دانسته یا از روی جهل این مفهوم را دست‌خوش سلیقه‌ی خود قرار داده‌اند. امشب تنها به مفهوم این کلمه اشاره می‌کنیم، عدالت به معنی حقیقی کلمه، یعنی هر چیزی در جای خود قرار گیرد؛ بنابراین، هرگونه افراط یا تفریط، تجاوز از قانون عدالت است. در نتیجه در امور اجتماعی، تجاوز به حقوق دیگران بر خلاف اصل عدالت است. این‌که در کشور عده‌ای بتوانند وام‌های چند صد میلیونی(برای امور شخصی نه تولیدی و عمرانی) با سودی ناچیز و بدون دردسر بگیرند و عده‌ای دیگر برای یک وام چند میلیونی با سود بالا و درد سرهای زیاد مواجه شوند را می‌توان یکی از مصادیق نا عدالتی دانست. نکته‌ی آخر: امیرمؤمنان علی (ع) در مورد این مفهوم می‌فرمایند: «ان العدل میزان الله الذی وضعه للخلق و نصبه لاقامة الحق» (غرر الحکم، میزان الحکمة، ج 6، ص 78 و 80) عدالت، ترازوی سنجش خدا است، خداوند آن را برای (حفظ حقوق) انسان‌ها قرار داده و آن را برای اجرای حق و برقراری آن نصب کرده‌است. و صلی‌ا... علی محمد و آل محمد خداوندا مفعوم عدالت حقیقی را به ما بچشان  روضه: وقتی از پدر یا مادر هایی که چند فرزند دارند، بپرسید: کدام یک از بچه‌ها را دوست دارید، معمولا جواب درستی نمی‌دهند و می‌گویند: هر گلی یک بوی دارد و همه خوبند و .... . اما عمیشه عاملی برای تمایز هست. در بین خواهرزاده‌ها و برادر زاده‌ها هم همین‌طور. یکی باهوش‌تر است. یکی با ادب‌تر است، یکی زیبایی ظاهری دارد، یکی دل‌نشین تر است. بعضی از این برادر یا خواهر زاده‌ها هم به دلیل شباهت ظاهری به برادر یا خواهری که در قید حیات نیست، عزیزترند. حسابش را بکنید. برادر زاده‌ای که شبیه برادر است، آن‌قدر معرفت دارد که می‌فهمد شهادت در رکاب امام زمان(ع) چه مرتبه و درجه‌ای دارد، در عین حال آنقدر کوچک اندام است که لباس رزم به تنش نمی‌خورد.... چنین در دانه‌ای که به شهادت برسد، چه بلایی بر سر خانواده می‌آید... و سیعلم الذین ظلموا، أیَّ منقلبٍ ینقلبون خدایا به آبروی قاسم‌ابن‌الحسن(ع) نوجوانان ما را در صراط مستقیم قرار بده. خدایا به معرفت قاسم‌ابن‌الحسن، به همه‌ی ما معرفت شناخت و در رکاب امام زمان(عج) بودن را عطا بفرما. پ.ن۱) منبر و روضه حضرت قاسم به عنوان منبر مکمل (حجم جمعا حدود یک مگا‌بایت) پ.ن۲) سینه‌زنی مکمل (حجم حدود ۱ مگابایت) پ.ن۳) اگر از این مراسم بهره بردید، در پیوند روزانه، پس نویس وبلاگ یا هر جای دیگر مراسم هیئت را اعلام کنید. پ.ن ۴)  در صورتی که فایل صوتی یا متنی خوب مناسب هیئت داشتید، ما را بی‌بهره نگذارید. پ.ن۵) برای ختم قرآن هم به مدد صاحب این روزها و همکاری یکی از دوستان ثبت نام کنید.
سید مجتبی مومنی
۳۰ آبان ۹۱ ، ۰۵:۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم / إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ ﴿٣﴾ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم   احکام: خوردن کمی از تربت حضرت سید الشهدا (ع) برای شفا اشکال ندارد. آیات عظام: بهجت، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی آیات‌عظام سیستانی، تبریزی: جایز است. (این حکم در رساله آقای مظاهری نیامده) (قابل ذکر است که خوردن خاک در فتوای مراجع حرام است.)   استفتاء: آیا زن در هنگام صحبت کردن با مرد نامحرم، حتماً باید صداى خود را تغییر دهد و مردانه صحبت کند؟ همه مراجع (به جز آیت‌اللّه فاضل): خیر، این کار لازم نیست؛ ولى نباید لحن صداى خود را نیز نازک نماید، به طورى که مرد را تحریک کند. آیت‌اللّه صافى، هدایةالعباد، ج‏2، (النکاح)، م‏29؛ آیت‌اللّه سیستانى، منهاج‏الصالحین، ج‏3، (النکاح)، م‏29؛ آیت‌اللّه نورى، آیت‌اللّه مکارم و امام خمینى، تعلیقات على‏العروة، ج‏2، (النکاح)، م‏39؛ دفتر آیات عظام وحید، تبریزى، بهجت و خامنه‏اى. آیت‌اللّه فاضل: خیر، این کار لازم نیست؛ ولى بنابر احتیاط واجب نباید صداى خود را نیز نازک نماید، به طورى که مرد را تحریک کند. آیت‌اللّه فاضل، تعلیقات على‏العروة، ج‏2، (النکاح)، م‏39. (احکام نگاه و پوشش، سید مجتبی حسینی، کد: 90/500018)   منبر:‌ یکی از مواردی که متاسفانه این روزها بیشتر مشاهده می‌شود، حضور خویشاوندان و دوستان مسئولین در سمت‌هایی است که تنها دلیل حضورشان آشنایی‌ست نه تخصص‌شان. این موضوع چند آسیب دارد که کمترین آن پایین آمدن عملکرد مجموعه می‌شود، خواه این مجموعه دولتی باشد یا خصوصی. اما این مورد در مجموعه‌های دولتی باعث از بین رفتن بیت‌المال و صرف بیهوده‌ی زمان مسلمین و دولت اسلامی‌ می‌شود، اهمیت کم توجهی به خویشاوندان تا اندازه‌ای بوده که امیر(ع) در نامه به مالک‌اشتر به عنوان فرماندار خود می‌فرمایند: «همانا زمامداران را خواص و نزدیکانى است که خودخواه و چپاولگرند، و در معاملات انصاف ندارند، ریشه ستمکاریشان را با بریدن اسباب آن بخشکان، و به هیچکدام از اطرافیان و خویشاوندانت زمین را واگذار مکن، و بگونه‌اى با آنان رفتار کن که قراردادى به سودشان منعقد نگردد که به مردم زیان رساند.» خداوندا مسئولین ما را هدایت کن خداوندا ریشه فسادی که به واسطه‌ی رابطه ایجاد می‌شود را بکن. و صلی‌الله علی محمد و آل محمد   روضه: صحبت امشب من، یا بهتر بگویم روضه‌های از امشب به بعد را بیشتر فرزند دارها درک می‌کنند، آن‌هایی که شاهد بوده‌اند، فرزندشان مقابل چشمشان بزرگ شده و قد کشیده است. در اوج جوانی و رعنایی و وقتی همه‌ی زحمت‌هایشان نتیجه داد، این فرزند را در راه امام زمان‌شان تقدیم کنند. واقعا می‌توان با نگاه دنیایی و توجه به دنیا و متعلقات آن ایثار کرد؟ عون و محمد فرزندان حضرت صبر(س) علیها دو جوانی بودند که خانم حضرت زینب(س) آن‌ها را برای میدان رفتن آماده کرد. (نوشتن مقتلش سخت است، تاب نیاوردم. در مقتل علامه مجلسی، فصل ششم: کیفیت شهادت اصحاب حضرت آمده است.) اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم پ.ن۱) منبر مکمل، حجم حدود ۷۰۰ کیلو بایت. پ.ن۲) سینه‌زنی مکمل، حجم حدود ۷۰۰ کیلو بایت پ.ن۳) اگر از این مراسم بهره بردید، در پیوند روزانه، پس نویس وبلاگ یا هر جای دیگر مراسم هیئت را اعلام کنید. پ.ن ۴)  در صورتی که فایل صوتی یا متنی خوب مناسب هیئت داشتید، ما را بی‌بهره نگذارید.  پ.ن۵) دعا کنید برای من و نیتم، که خالص بمانند.
سید مجتبی مومنی
۲۹ آبان ۹۱ ، ۰۵:۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ / قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ / اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ / لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿۳﴾ / وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم   احکام: اگر شک کند که وضوى او باطل شده یا نه، بنا مى‏گذارد که وضوى او باقى است. (این حکم از رساله‌ی امام خمینی است.) استفتاء: در یک تشکل مذهبى فعالیت دارم که دختران و پسران در آن مختلط هستند! در بعضى مواقع احساس مى‏کنم که ممکن است به گناه بیفتم، تکلیف چیست؟ همه مراجع: اگر ترس افتادن به گناه و مفسده در بین باشد، حضور در این تشکل‏ها جایز نیست. (آیت اللّه خامنه‏اى، استفتاء، س 627؛ آیت اللّه مکارم، استفتاءات، ج‏1، س‏805 و 813؛ امام خمینى، استفتاءات، ج‏3، (وظایف اجتماعى زنان)، س‏19؛ آیت اللّه صافى، جامع‏الاحکام، ج‏2، س‏1664؛ آیت اللّه تبریزى، استفتاءات، س‏1592 و 1594؛ آیت اللّه فاضل، جامع‏المسائل، ج‏1، س‏1755؛ آیت اللّه نورى، استفتاءات، ج‏2، س‏674 و 656؛ آیت اللّه سیستانى، sistani.org، (عشق)، س‏5؛ دفتر آیت اللّه وحید و آیت اللّه بهجت.)   منبر‌: «عجب» از جمله عواملی است که آدم را به سقوط نزدیک می‌کند. غرور و عجب یعنی خود بزرگ بینی و این‌که صفت و نعمتی را که دارد. بزرگ بشمارد و منعم را فراموش کند. در جلد دوم اصول کافی روایتی است که در آن شیطان بر حضرت موسی وارد می‌شودو در این دیدار صحبت‌های مختلفی رد و بدل می‌شود. در اواخر روایت موسی(ع) از ابلیس می‌پرسد:«کدام گناه است که وقتی آدم به آن مرتکب شد، تو بر او غالب می‌شوی؟» شیطان جواب داد:«وقتی عجب بر او غالب شد و طاعتی که کرد به چشمش بزرگ آمد، گناهش نزد او حقیر می‌شود.» اگر آدم بداند که چگونه متولد شده و به این موضوع هم یقین داشته باشد و اگر تنها بتواند نعمت‌های الهی را بشمرد و نه حتی شکر کند، دیگر به خودش غره نمی‌شود. خدایا ما را از بیماری عجب محفوظ بدار. اللهم صل علی محمد و آل محمد.       روضه: ‌عصر بود و در خرابه در کنار حضرت زینب(س) نشسته بود. جمعی از کودکان شامی را دید که در رفت و آمد هستند. پرسید: عمه جان! اینان کجا می‌روند؟ حضرت زینب(س)فرمود: عزیزم این‌ها به خانه‌هایشان می‌روند. پرسید: عمه! مگر ما خانه نداریم؟ فرمودند: چرا عزیزم، خانه ما در مدینه است. تا نام مدینه را شنید، خاطرات زیبای همراهی با پدر در ذهن او آمد. بلافاصله پرسید: عمه! پدرم کجاست؟ فرمود: به سفر رفته. طفل دیگر سخن نگفت، به گوشه خرابه رفته زانوی غم بغل گرفت و با غم و اندوه به خواب رفت. پاسی از شب گذشت. ظاهراً در عالم رؤیا پدر را دید. سراسیمه از خواب بیدار شد، مجدداً سراغ پدر را از عمه گرفت و بهانه‌جویی نمود، به گونه‌ای که با صدای ناله و گریه او تمام اهل خرابه به شیون و ناله پرداختند. خبر را به یزید رساندند، دستور داد سر بریده پدرش را برایش ببرند.... و سیعلم الذین ظلموا، أیَّ منقلبٍ ینقلبون! اللهم عجل لولیک الفرج خدایا امکان ازدواج آسان برای جوانان را فراهم بگردان. خدایا به حق سه‌ساله‌ی اباعبدا... پدرهای ما را در برابر فرزندانشان شرمنده مگردان.   پ.ن۱) روضه‌ی مکمل حجم حدود ۷۰۰کبلو پ.ن۲) منبر مکمل  ماجرای معروف علی‌گندآبی، از بچه‌های قلم حجم حدود ۲مگابایت پ.ن۳) اگر از این مراسم بهره بردید، در پیوند روزانه، پس نویس وبلاگ یا هر جای دیگر مراسم هیئت را اعلام کنید. پ.ن ۴)  در صورتی که فایل صوتی یا متنی خوب مناسب هیئت داشتید، ما را بی‌بهره نگذارید. پ.ن5) چند نفری پیشنهاد ختم قرآن و ختم صلوات هم داده‌اند، اگر پیشنهادی اجرایی دارید ممنون می‌شوم، خبر دهید.
سید مجتبی مومنی
۲۸ آبان ۹۱ ، ۰۴:۰۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ / وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ / إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ / إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم   احکام: پوشیدن طلا، خواه حلقه انگشتری باشد یا غیرآن، برای مردان مطلقا حرام است هرچند به قصد زینت نباشد. (این حکم از اجوبه‌الاستفتائات آقاست و به نظرم نظر همه مراجع هم همین باشد.)   استفتاء: چت کردن با شخصى که از جنسیت او بى‏اطلاعیم، چه حکمى دارد؟ همه مراجع: اگر ترس افتادن به حرام باشد، جایز نیست. دفتر: همه مراجع.   منبر: بسم‌الله الرحمن الرحیم در زندگی امروز متاسفانه دروغ‌های حرامی وجود دارد که مردم توجه کمی به آن‌ها می‌کنند. یکی از این نمونه‌ها این است که کسی مشغول خوردن غذایی باشد و به شخص کناری‌اش تعارف کند و آن شخص در حال گرسنگی و تمایل به خوردن بگوید: اشتها ندارم. (این موضوع تنها در یک حالت صحیح است و آن این این که برای نخوردن آن مال غرض صحیح شرعی داشته باشد، مثل این‌که آن غذا را تهیه شده از مال حرام بداند.) این موضوع از مسائل مبتلا به در عوام مردم است. برخی برای تعارف و برخی هم به علت‌های دیگر به این گناه مرتکب می‌شوند. از جمله دیگر دروغ‌ها گواه گرفتن خداوند متعال بر امری غیر درست و راست است. مثل این‌که شخص می‌گوید: «خدا شاهد است» در حالی که هیچ اتفاقی نیفتاده که خدا شاهد آن باشد.   روضه: وقتی مسئولیت داری و خانواده تکیه‌شان به تو باشد می‌فهمی سختی یعنی چه؟ می‌فهمی که در مسیر حتی برای سفر تفریحی هم باید حواست به آب، غذا و حتی نحوه‌ی حرکت ماشین‌ها در مسیر و حتی بنزین زدن‌شان هم باشی. وقتی پدر، دایی و عمو باشی می‌فهمی که بچه‌ها از همراهی و لبخندت لذت می‌برند و آرام می‌شوند و از نگاه دلشوره‌وارت می‌ترسند. تنها کسی می‌فهمد که وقتی حسین(ع) فهمید اسم این سرزمین بی‌آب و علف چیست؛ چه غصه‌ای بر جانش نشست که فرمود: اللهم انی اعوذ بک من کرب و البلا؛ که تکیه‌گاه گروهی باشد.... و سیعلم الذین ظلموا، أیَّ منقلبٍ ینقلبون! اللهم عجل لولیک الفرج خدایا ریشه اسرائیل را از سرزمین‌های مسلمین جدا بگردان. خدایا وسعت رزق به همه به خصوص جوانان عطا بفرما الهی توفیق بندگی با اخلاص به همه‌مان عطا بفرما فاتحه مع‌الصلوات  پ.ن۱) این صوت مکمل روضه است. (۷۴۰کیلو بایت) پ.ن۲) منبر مکمل هم کاملا امام زمانی است. (۱مگابایت) پ.ن۳) اگر از این مراسم بهره بردید، در پیوند روزانه، پس نویس وبلاگ یا هر جای دیگر مراسم هیئت را اعلام کنید. پ.ن ۴)  در صورتی که فایل صوتی یا متنی خوب مناسب هیئت داشتید، ما را بی‌بهره نگذارید.  پ.ن۵) دعا کنید برای من و نیتم که خالص بماند. پ.ن۶) چند نفری پیشنهاد ختم قرآن و ختمصلوات هم داده اند، اگر پیشنهادی اجرایی دارید ممنون می‌شوم، خبر دهید.
سید مجتبی مومنی
۲۶ آبان ۹۱ ، ۲۱:۰۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ﴿۱﴾ / الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ﴿۲﴾ / الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ﴿۳﴾ / مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ ﴿۴﴾ / إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ ﴿۵﴾ / اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ ﴿۶﴾ / صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ ﴿۷﴾  اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم  احکام: در هنگام خواندن نماز و گفتن اذکار واجب نباید بدن تکان بخورد و باید ثابت ماند. تنها هنگام برخاستن می‌تواند ذکر«بحول‌الله و قوته اقوم و اقعد» را بگوید. (این حکم در رساله‌ی آیات عظام: بهجت، صافی، تبریزی،خامنه‌ای، سیستانی، امام خمینی به طور مشترک آمده است.)  استفتاء: چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت‏هاى معمولى ]در فضای اینترنت[، چه حکمى دارد؟ همه مراجع: در صورتى که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد، جایز نیست. (منبع: سیستانى، Sistani.org، اینترنت؛ تبریزى، tabrizi.org، اینترنت؛ دفتر: همه مراجع.)     منبر: عاشورا پیام‌ها و درسهایى‌ فراوانی دارد. مثل این‌که براى حفظ دین، باید فداکارى کرد، باید از همه چیز باید گذشت. این‌که در میدان نبرد حقّ و باطل، کوچک وبزرگ، زن ومرد، پیر و جوان، شریف و وضیع و امام و رعیّت، با هم‌در یک صف قرار مى‌گیرند. و این‌که در ماجراى دفاع از دین، از همه چیز بیشتر، براى انسان، بصیرت لازم است. بى‌بصیرتها فریب مى‌خورند. بى‌بصیرتهادرجبهه باطل قرار مى‌گیرند؛ بی‌بصیرت‌ها به چند کیسه گندم امام‌شان را می‌کشند. در یکی از منازل پیک به کاروان اباعبدالله رسید و خبر شهادت مسلم را به ابشان دادند. در روایت داریم که حضرت در خیمه نشسته بودند و عده‏اى از اصحاب همراه ایشان بودند که حامل خبر آمد. عرض کرد:یا اباعبدالله! خبرى دارم،اجازه مى‏دهید آن را در همین مجلس بگویم یا مى‏خواهید در خلوت با شما صحبت کنم؟ امام فرمودند: من از اصحاب خودم چیزى را مخفى نمى‏کنم، هر چه هست همینجا بگویید. راوی گفت: خبر بدى دارم، من به چشم خود دیدم که مسلم و هانى را شهید کرده بودند و بدن مقدس آنها را در حالى که ریسمان به پاهای‌شان بسته بودند در میان کوچه‏ها و بازارهاى کوفه مى‏کشیدند. اباعبدالله وقتی خبر مرگ مسلم را که شنید، چشمهایش پر از اشک شد و این آیه را تلاوت کرد: من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضى نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا» (2). و صلی‌الله علی محمد و آل محمد  روضه: ‌وقتی که امین و امانتدار کسی هستی، احساس وظیفه‌ی بیشتری می‌کنی. طبیعت است  چون در قبال امانت احساس مسئولیت می‌کنی. نگه‌داری از امانت به نسبت سختی و آسانی‌اش مسئولیت را سخت‌تر می‌کند. اگر امانت سنگین‌تر و گران‌بها تر باشد؛ سختی بیشتر باید تحمل کرد. حال و روز این شب‌های مسلم‌ابن‌عقیل به عنوان امانت‌دار و نماینده‌ی حسین(ع) حال و روز خوبی نیست. نماینده‌ای که قرار بود امانت دار وعده‌های کوفیان باشد ولی.... صاحب لسان الغیب می گوید، برخی نقل کرده‌اند: وقتی امام حسین (ع) خواست به خیمه زن‌ها و بچّه‌ها برود و خبر شهادت مسلم را به آنها بدهد، سراغ دخترش را گرفت. مسلم دختر کوچکی داشت امام حسین وقتی که نشست او را صدا کرد، فرمود: بگویید بیاید. دختر مسلم را آوردند او را نشاند روی زانوی خودش و شروع کرد به نوازش ‍ کردن. این نوازش یک نوازش فوق العاده و پدرانه برای یتیم مسلم بود. در این موقع بود که  صدای گریه از خاندان اباعبداللّه بلند شد. و سیعلم الذین ظلموا، أیَّ منقلبٍ ینقلبون! اللهم عجل لولیک الفرج خدایا دولتمردان ما را در مسیر درست و صراط مستقیم قرار بده. خدایا جوانان ما را با جوان کربلا محشور بفرما خدایا شر مشکلات اقتصادی را از این مردم دور بفرما. فاتحه‌مع‌الصلوات پ.ن۱) این مطلب خلاصه به عنوان مکمل منبر شب اول است.(حجم۷/۱ مگابایت) پون۲) صوت سینه زنی مکمل برای روضه امشب. (حجم۹/۱ مگابایت) پ.ن۳) اگر از این مراسم بهره بردید، در پیوند روزانه، پس نویس وبلاگ یا هر جای دیگر مراسم هیئت را اعلام کنید. پ.ن ۴)  در صورتی که فایل صوتی یا متنی خوب مناسب هیئت داشتید، ما را بی‌بهره نگذارید.
سید مجتبی مومنی
۲۵ آبان ۹۱ ، ۲۱:۳۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
درب ماژیک را باز کردم، و روی تخته‌‌ی سفید (وایت‌برد) پشت سرم نوشتم: «هیچ کس را تا به بلای کربلا آزمایش نکنند، از این جهان نخواهند برد.» در اتاقم نشسته بود، گفت: جو زده شده‌ای؟ از کربلا که آمدی به این نتیجه رسیدی؟ این جمله از کیست؟ گفتم: نمی‌دانم، شاید جو زده شده‌ام. قریب به این مضامین را از شهید آوینی خوانده ام. از مقابلم رد شد، و روبروی تخته‌ی ایستاد: مگر می‌شود؟ تو هم حرف می‌زنی‌ها. من هم چیزی نگفتم. بعد از چند دقیقه، گفتم: مگر ما در قرآن نداریم که: ... لایکلف‌ا... نفسا الاوسعها... گفت: خوب این یعنی این‌که همه به بلای کربلا آزمایش می‌شوند؟ معنی این آیه این است که بر هیچ‌کس تکلیف نیست جز به اندازه‌ی توان‌ش. گفتم: درست، دقیقا معنی‌اش همین است. با توجه به این آیه، اگر بخواهیم برای هرکس ظرفیتی تعریف کنیم، هر کدام از آدم‌ها برای خود ظرفیتی مستقل دارند. حالا اگر بخواهیم کمی این مسئله را بسط دهیم، شاید بشود گفت، هر کدام از آدم‌ها ظرفی دارند که با مظروف پر می‌شود. پس هرچقدر این ظرف بزرگ‌تر باشد، باید بیشتر از ماده‌ی مظروف در آن ریخته شود. با این دلیل می‌توان نتیجه گرفت، هر چه ظرفیت وجودی آدم‌ها بیش‌تر باشد پس تحمل بیشتری خواهند داشت. گفت:‌ تا این‌جا را من هم قبول دارم، هر کس برای خودش توان و ظرفیتی دارد. ولی این موضوع چه ارتباطی به کربلا دارد؟ گفتم: اهل بیت(ع) در هر برهه‌ی زمانی انسان کامل دوره‌ی خودشان به‌شمار می‌آیند. انسان کامل طبعا همه‌ی ابعاد وجودی‌اش هم کامل است، این به این معنی‌ست که ظرف وجودی انسان کامل، کامل است. در نتیجه می‌توان گفت، که امتحان‌هایی را هم که پشت سر می‌گذارد مرتبه‌ی کامل و نهایی‌ست. در مورد امام حسین(ع) با این ظرف وجودی می‌شود این نتیجه را گرفت که امتحان ایشان، یک امتحان تمام و کمال بوده است. با نگاهی خسته و شاید همراه با ناامیدی،‌ گفت: این‌ هم قبول ولی کربلا و بلای آن دیگر چه صیغه‌ایست، که می‌گویی باید بر سر همه بیاید، قبل از این‌که بمیرند. گفتم: ببین در دنیای ما هم، همه‌ی آدم‌ها دارای ظرف وجودی‌اند، حالا این‌که اندازه‌ی این ظرف‌ها متفاوت است، باعث می‌شود، موارد امتحانی هم متفاوت باشد. برای برخی که ظرف بزرگ‌تری دارند، امتحان سخت‌تر و سنگین‌تر برای آن‌هایی هم که ظرف کوچک‌تری دارند،  آسان‌تر و راحت‌تر. اما کربلا. منظور من از کربلا و بلای‌ش الزاما واقعه‌ی روز دهم سال 60 یا 61 هجری با آن عظمت نیست؛ برای هر کس کربلای متفاوتی داریم، برخی کربلای‌شان داغ خانواده است. برای بعضی، شغل و کارشان و برای بعضی از دست دادن اموال. ....................... پ.ن۱) این یادداشت را در اردیبهشت ۸۹ نوشتم. پ.ن۲) قالب وبلاگ را هم محرمی کردم، تا اقلا ظاهرم را درست کرده باشم.  پ.ن۳) هر کسی اشتباه‌ش را گردن دیگری می‌اندازد و از مسئولیت شانه خالی می‌کند، به نظرتان شانه‌های دنیا تا کی تحنل این همه سختی را دارد؟ پ.ن۴) سخت‌ترین امتحان این است که مجبور باشی با آدمی که به هیچ صراطی مستقیم نیست(بخوانید هیچ نمی‌فهمد و به هیچ چیز دینی و غیر دینی معتقد و متعهد نیست)، هم‌صحبت باشی. پ.ن۵) به نظر شما یک هیئت مجازی باید دارای چه خصوصیات و محتوایی باشد.
سید مجتبی مومنی
۲۳ آبان ۹۱ ، ۰۹:۴۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
روزهای اول که بچه‌ها جعبه شیرینی را در دستم می‌دیدند، دنبال علتی مثل: خانه، ماشین یا اضافه حقوق بودند. ولی کم‌کم همه عادت کردند، حتی بچه‌های نگهبانی که وقتی «سیدِمومنی» شیرینی می‌خرد، ولادت امام یا روز جشنی است. این روند ادامه داشت تا این‌که برای اولین بار روز جشن ازدواج حضرت زهرا(س) و امیر(ع) یکی از بچه‌ها پول داد که من را هم در شیرینی شریک کن. گفتم: نه، من شیرینی می‌خرم شما هم بخر. مگر چه عیبی دارد، در روز جشن چند بار شیرینی بدهیم. ماجرا تا آن‌جا ادامه داشت که در روز ولادت امام هادی(ع) بچه‌ها چهار سری شیرینی خوردند. فکر می‌کنم به این کار هم بشود گفت، فرهنگ‌سازی، آن‌هم بدون هزینه. ................................................... پ.ن1) چند روز قبل یکی از اقوام‌مان مرحوم شد، نکته‌ی جالبی که وجود داشت؛ همه‌ی شرکت‌کنندگان از اخلاق خوب و مهربانی‌اش می‌گفتند. با این‌که مراسم ختم در کنار مزار مرحوم بود، حدود 600 نفری آماده بودند. پ.ن2) رانندگی با اتومبیل‌های دنده اتوماتیک خیلی سخت‌تر است از، ماشین‌های دنده معمولی، اقلا برای من. پ.ن۳ ) اردیبهشت کامنتی گذاشت که عیدی وبلاگ نویس ها فراموش نشود، من هم این را به عنوان عیدی تقدیم می‌کنم.  پ.ن4) روز غدیر به حدود 116 پیامک و 30 تماس تلفنی جواب دادم و گوشی مبارک دو باری شارژش تمام شد.  پ.ن۵) اگر دوست دارید، ادامه مطلب را هم ببینید. بعد التحریر: یکی کامنت گذاشت که باید سید خودش برود و عیدی بدهد، ما هم گفتیم تا جایی که من شنیده و دیده ام وقتی برای دیدن سادات می روند، عیدی می گیرند.   این عکس‌ها هم دست پخت خودم است، با دوربین موبایل. این‌ها ازگیل(به فتح الف یا کسر الف) جنگلی است و محصول محلی شمال است. این دو هم عکس ابر است که در حین رانندگی گرفته‌ام، به نظرم خیلی زیبا آمد.
سید مجتبی مومنی
۱۸ آبان ۹۱ ، ۰۷:۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر