اندَر زِنامه

دست‌نوشت‌های یک مَن؛ یک مَنِ حقیقی در فضای مجازی؛ سیدمجتبی‌مومنی

اندَر زِنامه

دست‌نوشت‌های یک مَن؛ یک مَنِ حقیقی در فضای مجازی؛ سیدمجتبی‌مومنی

حرف‌ها گاهی از درون به بیرون و گاهی از بیرون به درون منتقل می شود.
«اندَر» و «زِ» هر کدام مصداقی برای این امر اند.

قبل‌نوشته‌ها

آخری‌ها

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۱ ثبت شده است

صوت صدا حنجره تارهای صوتی ارتعاش نوع حرکت تارها... این‌ها عواملی‌ست که باعث می‌شود بتوانی با دیگران ارتباط داشته باشی، حرف بزنی و طبیعتا بعد از حرف زدنت حرف هم می‌شنوی. با امروز به نظرم چهارمین یا پنجمین روزی است که از این نعمت الهی بی‌بهره‌ام. تارهای صوتی‌ام خسته شده‌اند و مشغول استراحتند، دکتر دوم می‌گفت اگر بخواهم به طور خلاصه بگویم، فلج موقت تارهای صوتی، خوب شدنش هم بستگی به میزان استراحت و کار نکشیدن از آن‌ها و البته عدم استنشاق هوای آلوده دارد. دکتر سوم بهتر برخورد کرد و البته علمی‌تر، لانژیت ممکن است چند روزه هم خوب شود. ماجرا از روز بارانی حضرت علی‌اصغر(ع) با سرماخوردگی کوچکی شروع شد و رفته روز به روز صدای‌مان رفت. الان تنها در شعاع 20 تا 30 سانتی صدایم در می‌آید.... با این‌که دو یا سه سال قبل چنین موقعی هم چنین حالتی داشتم، اما این‌بار خیلی سخت‌تر می‌گذرد. فکرش را بکنید که ناگهان بدون هیچ سابقه‌ای لال شده باشید(البته الحمدلله موقت است.) چون اطرافیان هم به این نقصه‌تان عادت نکرده‌اند، بیشتر کلافه می‌شوید. سلامتی نعمت خوبی‌ست، قدرش را بدانید. البته....... حرف یکی مانده به آخر: هیئت مجازی ایام خوشایندی داشت و البته سخت، بعضی شب‌هایش سخت‌تر بود. بخصوص روضه‌ها و حتی اشاره‌هایش. برای نوشتن محتواهای هیئت از مطالعه کردن متنها، نوشتن، گوش کردن به فایل‌های مداحی و سخنرانی تا ادیت‌کردن و کم حجم کردن آن‌ها، از یک تا حدود 4 ساعت زمان گذاشته شده است. به نظرم بی ربط نباشد که اگر اسامی منابع مورد استفاده در منبرها، احکام و روضه‌ها را هم بگذارم که ببینید، بدیهی‌‌ست که همه‌ی این کتاب‌ها تا آخر مطالعه نشده و به برخی از آن‌ها فقط برای سندیت مراجعه شده است. (البته تصویر کتب در انتهای مطلب هست): 1- مجموعه مقالات کنگره حماسه حسینی 2- معراج السعاده اثر ماندگار ملای نراقی 3- مفس‌المهموم شیخ عباس قمی 4- توضیح المسائل امام خمینی(ره) 5- رساله‌ی 8 مرجع 6- اجوبه‌الاستفتائات 7- اصول کافی 8- مقتل علامه مجلسی 9- خصائص الحسینیه، شیخ شوشتری 10- نهج‌البلاغه حضرت امیر(ع) 11-بخشی از فایل متنی مقتل لهوف، سید طاووس هیئت مجازی ما بالاخره تمام شد، با این‌که به شدت برایم باورپذیر نبود که به ده شب برسد. اما به دعایی..... گذشت و تمام شد. به نوبه‌ی خودم لازم دیدم از چند دسته از دوستان و عزیزان تشکر کنم. - دسته‌ی اول آن‌هایی که علم اطلاع‌رسانی هیئت را بلند کردند، اجرشان با صاحب عزای اصلی. - دسته‌ی دیگری که این کار را خود شیرینی، بیهوده و خنده دار تر از این برای بالا بردن بازدید وبلاگ خواندند. (البته من که نفهمیدم منظور از خود شیرینی چه بوده.) - دسته‌ی دیگری که در برگزاری و بهتر شدن برنامه‌ها نظر دادن و حتی عده‌ای که دست به کار شدند، علی‌الخصوص صاحب وبلاگ اردیبهشت . و در آخر دست‌بوس سید طلبه‌ای هستم که  مرا از توهم در آورد و فهماند به من؛ که من نه آنم که دانم و در واقع ندانم و ندانم که ندانم، هستم.   پ.ن1) این روزها بیشتر تلویزیون می‌بینم؛ چند شب قبل در نمی‌دانم چه برنامه‌ای با حضور دو نماینده مجلس، مجری از یکی‌شان پرسید چرا گاهی برای استیضاح یا مواردی این چنینی یک ساعت پیش از حضور نماینده دولت یا وزیر محترم ناگهان امضاها پس گرفته می‌شود؟ جواب آقای نماینده خیلی راحت صادقانه و... بود: (قریب به این مضمون): گاهی لابی‌هایی بین وزرا و نمایندگان در خصوص امکانات حوزه انتخابیه است؛ گاهی لابی‌های شخصی؛ گاهی هم تهدیدهایی که از سوی نماینده‌ی پارلمانی وزارت‌خانه‌ی مورد نظر یا دولت می‌شود و البته گاهی نمایندگان واقعا قانع می‌شوند. (چه مجلس خداجو، محترم و مردم‌داری داریم، البته جسارت به همه‌ی دویست و نود و چند نفر نکردیم‌ها...) این را هم ببینید، مجلس است. پ.ن۲) ختم صلوات با نیت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت صاحب الزمان(عج). پ.ن۳) این آقای تمدن استاندار محترم بعد از دو جلسه سه ساعته زیر بار تعطیلی تهران نرفت، دعا کنید اقلا یک روزش را تعطیل کند، برای من که فرقی نمی‌کند؛ این هوا برای همه ضرر دارد.
سید مجتبی مومنی
۱۳ آذر ۹۱ ، ۰۹:۳۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم / إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾  استفتاء: استفاده از گردنبند منقّش به نام خدا، چه حکمى دارد؟ آیات عظام امام، بهجت، خامنه‏اى، صافى و نورى: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بدون طهارت، آن را مس نکنند. (خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 152 و 153؛ توضیح‏المسائل مراجع) آیات عظام تبریزى، سیستانى، مکارم و وحید: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بنابر احتیاط واجب، مس اسم «الله» بدون وضو جایز نیست. (توضیح‏المسائل مراجع، م 319 و وحید، توضیح المسائل، م 325.)  آیه‌الله فاضل: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بهتر است بدون وضو، آن را مس نکنند. (توضیح‏المسائل مراجع، م 319 (تبصره. مسئله استفاده از گردنبند یاد شده، غیر از تماس بدن با آن است. آنچه ممنوع است تنها تماس است، نه استفاده از آن. بنابراین اگر کسى آن را روى لباس خود بیندازد و بدون طهارت هم باشد، اشکال ندارد (چون تماس با بدن صورت نگرفته است)). منبر: بسم‌الله الرحمن الرحیم موضوع منبر امشب ما به یک مبحث بسیار مهم اختصاص دارد و آن هم موضوع حق‌الناس است. حق مردم. این حق از جمله حقوقی است که ادای آن از اوجب واجبات است. در روایتی داریم که در روز قیامت خداوند بخش زیادی از اعمال بد . گناهان را می‌بخشد و از آن‌ها می‌گذرد الّا حق‌الناس را. در روایتی از امیرالمومنین داریم  که حضرت می‌فرماید: سوگند به خدا اگر تمام شب را بر روی خارهای سعدان (خار سه شعبه و گزنده) به سر ببرم و یا با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم، خوش‌تر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت، در حالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان خدا ستم نموده و به ناحق چیزی از اموال عمومی را غصب کرده باشم. مصداق بارزی از حقوق مردم، بیت‌المال و استفاده از آن در جای‌ غیر آن است. یعنی استفاده از بیت‌المال برای شخص و به نفع شخص در واقع حق همه‌ی مسلمانان است. امام حسین پیش از واقعه‌ی عاشورا در چند مرحله یاران خود را موعظه کرد. در یکی از این مواقع (به نظرم در شب عاشورا) امام خطاب به یاران خود می‌فرماید، هرکس حق‌الناسی به گردن اوست، برگردد و در جمع یاران من نماند. وصل الله علی محمد و آل محمد.... خداوندا توفیق بده حقی از کسی ضایع نکنیم. خداوندا اگر سهوا مرتکب این ناه شدیم فرصت و توان حلالیت طلبیدن را به ما عطا بفرما.  روضه: (به شدت از مداحان و روضه‌خوان‌هایی که روضه باز(مکشوف و مشروح) می‌خوانند منزجرم، اما در دو روز خودم به استقبال روضه باز می‌روم؛ اولی‌اش روز شهادت مادر سادات و تنها بهانه‌ی آفرینش دنیا و عقبی حضرت صدیقه‌ی طاهره(روحی‌له‌الفدا) و روز دوم عاشوراست.) حلال بفرمائید بابت روضه امشب... متن از لهوف سید‌بن طاووس است: راوى گوید: امام علیه السّلام پس از شهادت برادر گرامى‌اش عباس‌بن‌علی، آن منافقان را به میدان جدال و قتال طلبید و هر کس از آن روباه صفتان اَشرار در مقابل فرزند اسداللّه حیدر کَرّار، مى آمد، امام اَبرار به ضربت شمشیر آتشبار، او را به بِئْسَ القرار، مى فرستاد تا آنکه از اجساد پلید آن کُفّار، مقتول عظیمى در میدان جنگ فراهم آمد ودر آن حال حضرت بدین مقال گویابود در آن هنگام سى هزار نامرد به عدد کامل بودند از پیش روى آن حضرت ، مانند انبوه ملخ ‌ها فرار را بر قرار اختیار مى نمودند. سپس آن امام بى یار در مرکز خونین قرار گرفت و فرمود: لا‌حول‌و‌لا‌قوة‌الا‌بالله. امام همچنان با آنها جنگید تا آنکه لشکر شیطان حایل گردید در میان آن حضرت و حرم مطهر رسول پروردگار عالمیان و نزدیک به خیمه ها و سراپرده ها رسیدند..... حضرت بر اثر زخمها و جراحات ، ضعیف و ناتوان گشته بود لذا قدرت جنگیدن را نداشت و هر کس نزدیک ایشان مى آمد براى اینکه مبادا در قیامت با خدا ملاقات نماید در حالى که خون آن مظلوم برگردنش باشد، باز مى‌گشت و از آنجا دور مى‌شد تا آنکه مردى از طایفه کنده آمد که نام نحسش «مالک بن یسر» بود آن زنازاده چند ناسزا به زبان بریده جارى کرد و ضربت شمشیر بر سر مبارک امام(ع) فرود آورد که عمامه امام شکافته شد و عمامه اش از خون لبریز گشت.... . . . راوى گوید:چون حضرت امام در اثر زخمها و جراحات بسیار که در بدن مبارکش وارد گردیده بود ضعف و سستى بر حضرتش مستولى شد و از اثر اصابت تیرهاى بسیار بر بدنش، مانند خارپشت به نظر مى‌آمد در این موقع، صالح‌بن‌وهب‌مرى (یا مزنى) بى‌دین با نیزه بر تهیگاه امام زد که آن مظلوم از بالاى اسب بر زمین افتاد و بر گونه راست صورت بر روى خاک کربلا قرار گرفت... دوباره آن غیرت‌الله از روى خاک برخاست و ایستاد راوى گوید: زینب خاتون در آن حال از خیمه‌هاى حرم بیرون دوید در حالتى که ندا مى‌داد: اى واى برادرم ، واى سید و سرورم واى اهل‌بیتم! راوی گوید:شمر پلید صیحه کشید که در حق این مرد چه انتظار دارید، چرا کارش را تمام نمى‌کنید؟در این هنگام یک مرتبه گروهی از هر طرف بر امام، حمله ور گردیدند و او را محاصره نمودند، شخصی ضربت شمشیرى بر دوش مقدس آن حضرت آشنا نمود که از صدمه شمشیر آن زبده سر، حضرت اباعبدالله، به رو بر زمین افتاد... در این هنگام سنا‌بن‌انس، نیزه بر گردن امام زد و به همین مقدار اکتفا ننمود،بار دیگر نیزه را بیرون کشید و بر استخوان هاى سینه‌اش فرو برد.... سید در لهوف شرح بعد از سربریدن حضرت مظلوم عالم و آتش زدن خیمه‌ها و آوارگی زنان و دختران آورده است: راوى گوید: ده نفرى که جرات نموده و اسب بر بدن مطهر امام تاختند به نزد ابن زیاد آمدند و در بارگاه آن لعین ایستادند یکى از آن روسیاهان که نام نحسش اسد‌بن‌مالک بود این بیت را بخواند: ((نحن رضضنا... )) یعنى ماییم آن ده نفر که اول پشت حسین و سپس سینه‌اش را به وسیله اسب‌هاى تیزرو، بلند قامت و قوى هیکل، در هم شکستیم و خرد ساختیم . ابن‌زیاد پرسید: شما چه کسانید؟ گفتند: ماییم آن کسانى که اسب‌ها را بر بدن حسین تاختیم و او را پایمال مرکب‌هاى خود نمودیم به حدى که استخوان‌هاى سینه‌اش را نرم و خرد کردیم .... علی‌لعنت‌ا... علی القوم‌الظالمین و سیعلم الذین ظلموا، أیَّ منقلبٍ ینقلبون اللهم عجل لولیک‌الفرج خدایا فرج و ظهور منتقم خون شهدای کربلا را نزدیک‌تر بگردان. خداوندا این قلیل توسلات را از ما قبول بگردان. الفاتحه مع الصلوات  پ.ن۱) منبر مکمل (حجم حدود ۷۰۰ کیلو بایت) پ.ن۲) سینه زنی مکمل (حجم حدود ۷۰۰ کیلو بایت)  روضه  مکمل (حجم حدود ۱.۸ مگابایت) پ.ن۳) اگر از این مراسم بهره بردید، در پیوند روزانه، پس نویس وبلاگ یا هر جای دیگر مراسم هیئت را اعلام کنید. پ.ن ۴)  در صورتی که فایل صوتی یا متنی خوب مناسب هیئت داشتید، ما را بی‌بهره نگذارید. پ.ن۵) برای ختم قرآن هم به مدد صاحب این روزها و همکاری یکی از دوستان ثبت نام کنید.   پ.ن۶) نمونه‌ای دیگر از تحریفات عاشورایی از استاد مطهری. پ.ن۷) تربت خونین آقا در روز عاشورا.
سید مجتبی مومنی
۰۵ آذر ۹۱ ، ۰۵:۵۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
اعمال شب و روز عاشورا از مفاتیح‌الجنان شب دهم شب عاشورا است و سید در اقبال از براى این شب دعا و نمازهاى بسیار با فضیلتهاى بسیار نقل کرده از جمله صد رکعت نماز هر رکعت به حمد و سه مرتبه قُل هُوَاللّهُ اَحَدٌ و بعد از فراغ از جمیع بگوید سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُلِلّهِ وَلااِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَکْبَرُ وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلِىِّ العَظیمِ هفتاد مرتبه و در روایت دیگر بعد از الْعَلِىِّ الْعَظیمِ استغفار نیز ذکر شده و از جمله چهار رکعت در آخر شب در هر رکعت بعد از حمد هر یک از آیة الکرسى و توحید و فَلَق و ناس را ده مرتبه بخواند و بعد از سلام صد مرتبه توحید بخواند و از جمله چهار رکعت نماز در هر رکعت حمد و پنجاه مرتبه توحید و این نماز مطابق است با نماز امیرالمؤ منین علیه السلام که فضیلت بسیار دارد و بعد از نماز فرموده ذکر خدا بسیار کند و صَلَوات بسیار بفرستد بر رسول خدا صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله و لعن کند بر دشمنان ایشان آنچه مى تواند و در فضیلت احیاءِ این شب روایت کرده که مثل آنست که عبادت کرده باشد به عبادت جمیع ملائکه و عبادت در آن مقابل هفتاد سال است و اگر کسى را توفیق شامل حال شود در این شب در کربلا باشد و زیارت امام حسین علیه السلام کند و بَیتوته نزد آن جناب نماید تا صبح خدا او را محشور فرماید آلوده به خون امام حسین علیه السلام در جمله شهداء با آن حضرت . روز دهم: روز شهادت اَبُوعَبْداللّهِ الحُسَیْن علیه السلام و روز مصیبت و حزن ائمّه اطهارعَلیهمُ السلام و شیعیان ایشان است و شایسته است که شیعیان در این روز مشغول کارى از کارهاى دنیا نگردند و از براى خانه خود چیزى ذخیره نکنند و مشغول گریه و نوحه و مصیبت باشند و تعزیت حضرت امام حسین علیه السلام را اقامه نمایند و به ماتم اشتغال نمایند به نحوى که در ماتم عزیزترین اولاد و اَقارب خود اشتغال مى نمایند و زیارت کنند آن حضرت را به زیارت عاشوراء که بعد از این بیاید انشاءالله تعالى و سعى کنند در نفرین و لعن بر قاتلان آن حضرت و یکدیگر را تعزیت گویند در مصیبت آن جناب و بگویند: اَعْظَمَ اللّهُ اُجُورَنا وَاُجورَکُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ بزرگ گرداند خدا پاداش ما و شما را در سوگواریمان براى حسین علیه السلام وَجَعَلَنا وَاِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ الِ و قرار دهد خداوند ما و شما را از خون خواهانش به همراه ولیش امام مهدى از خاندان مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلامُ  محمد علیهم السلام و شایسته است در این روز مقتل بخوانند و یکدیگر را بگریانند روایت شده که چون حضرت موسى علیه السلام ماءمور شد به ملاقات جناب خضر و تعلّم از او اوّل چیزى که در وقت ملاقات بین ایشان مذاکره شد آن بود که آن عالِم حدیث نمود براى حضرت موسى مُصیبَتها و بلاهایى که بر آل محمد عَلیهمُ السلام وارد مى شود پس گریستند هر دو و سخت شد گریستن ایشان . و روایت شده از ابن عبّاس که گفت در ذیقار خدمت امیرالمؤ منین علیه السلام رسیدم صحیفه اى بیرون آورد به خطّ خود و املاء پیغمبر صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله و خواند براى من از آن و در آن صحیفه بود مَقْتَلِ امام حسین علیه السلام و آنکه چگونه کشته مى شود و کى مى کشد او را و کى یارى مى کند او را و کى با او شهید مى شود پس گریه کرد آن حضرت گریه سختى و مرا به گریه درآورد فقیر گوید که اگر مقام را گنجایش بود مختصر مَقْتَلى در اینجا ذکر مى کردم لکن محلّ را گنجایش نیست هرکه خواهد رجوع کند به کُتُبِ ما در مَقْتَل . و بالجمله اگر کسى در این روز نزد قبر امام حسین علیه السلام باشد و مردم را آب دهد مثل کسى باشد که لشکر آن حضرت را آب داده باشد و با آن جناب در کربلا حاضر شده باشد . و خواندن هزار مرتبه توحید در این روز فضیلت دارد و روایت شده که خداوند رحمان نظر رحمت بسوى او کند . و سیّد براى این روز دعایى نقل کرده است شبیه به دعاء عشرات بلکه ظاهر آنست که خود آن دعا باشد موافق بعضى روایات آن و شیخ از عبدالله بن سنان از حضرت صادق علیه السلام چهار رکعت نماز و دعایى نقل کرده که در این روز در وقت چاشت باید به عمل آورد و ما به ملاحظه اختصار ذکر نکردیم [هرکه طالب است به زادالمعاد رجوع نماید] و نیز شایسته است که شیعیان در این روز امساک کنند از خوردن و آشامیدن بى آنکه قصد روزه کنند و در آخر روز بعد از عصر افطار کنند به غذایى که اهل مصیبت مى خورند مثل ماست یا شیر و امثال آنها نه مثل غذاهاى لذیذه و آنکه جامه هاى پاکیزه بپوشند و بندها را بگشایند و آستین ها را بالا کنند به هیئت صاحبان مصیبت و علاّمه مجلسى در زادالمعاد فرموده و بهتر آنست که روز نهم و دهم را روزه ندارند زیرا که بنى امیّه این دو روز را براى بَرَکَت و شماتت بر قتل آن حضرت روزه مى داشتند و احادیث بسیار در فضیلت این دو روز و روزه آنها بر حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله بسته اند و از طریق اهل بیت عَلیهمُ السلام در مذمّت روزه این دو روز خصوصا روز عاشورا وارد شده است و ایضا بنى امیّه علیهم اللَّعْنَةُ از براى برکت آذوقه سال را در روز عاشورا در خانه ذخیره مى کرده اند . لهذا از حضرت امام رضاعلیه السلام منقول است که هر که ترک کند سعى در حوائج خود را در روز عاشورا و پى کارى نرود حق تعالى حوائج دنیا و آخرت او را برآورد و هرکه روز عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریه او باشد حقّتعالى روز قیامت را روز فَرَح و سُرُور و شادى او گرداند و دیده اش در بهشت به ما روشن گردد و هرکه روز عاشورا را روز برکت نامد و از براى منزل خود در آن روز چیزى ذخیره کند خدا آن ذخیره را براى او مبارک نگرداند و در روز قیامت با یزید و عُبَیدُاللّهِ بن زیاد و عمر بن سعد عَلَیْهِمُ اللَّعْنَةُ محشور گردد . پس باید که در روز عاشورا آدمى مشغول کارى از کارهاى دنیا نگردد و مشغول گریه و نوحه و مصیبت باشد و امر کند اهل خانه خود را که تعزیه آن حضرت را بدارند و مشغول ماتم باشند چنانکه در ماتم عزیزترین اولاد و اقارب خود مى باشند و در آن روز امساک کند از خوردن و آشامیدن بى آنکه قصد روزه کند و در آخر روز بعد از عصر افطار کند اگر چه به شربت آبى باشد و روزه تمام ندارد مگر آنکه در خصوص آن روز روزه واجبى داشته باشد که به نذر یا مثل آن بر او واجب شده باشد که آن روز را روزه باید بگیرد و در آن روز آذوقه در خانه ذخیره نکند و نخندد و مشغول لهو و لعب نگردد . و هزار مرتبه بر قاتلان آن حضرت لعنت کند و بگوید اَلّلهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَیْنِ علیه السلام مؤ لّف گوید از کلام این بزرگوار معلوم شد که احادیثى که در فضیلت روز عاشورا است مجعول و بر حضرت رسول صلى الله علیه و آله بسته‏اند و صاحب شفاء الصدور در شرح این فقره از زیارت عاشورا اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا یَوْمٌ تَبَرَّکَتْ بِهِ بَنُو أُمَیَّةَ کلام را در این مقام بسط داده ملخصش آنکه تبرک بنى امیه به این یوم مشئوم بر چند وجه است : یکى آنکه ذخیره قوت و آذوقه را در این روز سنت شمردند و آن آذوقه را تا سال دیگر مایه سعادت و سعه رزق و رغد عیش دانستند چنانچه در اخبار اهل بیت از باب تعریض به ایشان نهى از این مطلب مکرر وارد شده است و دیگر اقامه مراسم عید است از توسعه رزق بر عیال و تجدید ملابس و قص شارب و تقلیم اظفار و مصافحه و تعییدات دیگر که طریقه بنى امیه و اتباع ایشان بر او جارى است و دیگر التزام بر روزه این روز است که اخبار کثیره در فضل او وضع کرده‏اند و ملتزم به صیام این روزند امر چهارم از وجوه تبرک به یوم عاشورا اینکه دعا و طلب حوائج را در این روز مستحب دانسته‏اند و به جهت این کار مناقب و فضائلى براى این روز به جعل و وضع افترا کردند.
سید مجتبی مومنی
۰۴ آذر ۹۱ ، ۲۱:۴۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم / أَرَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ ﴿١﴾ فَذَلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ ﴿٢﴾ وَلا یَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِینِ ﴿٣﴾ فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ ﴿٤﴾ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ سَاهُونَ ﴿٥﴾ الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُونَ ﴿٦﴾ وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ ﴿٧﴾ استفتاء: آیا مس کردن نقش «آرم جمهورى اسلامى» ایران که روى نامه‏ها و بلیت‏هاى اتوبوس و... وجود دارد حرام است؟  همه مراجع (به جز خامنه‏اى، فاضل و مکارم): بنابر احتیاط واجب بدون وضو مس نکنند. (تبریزى، صراط‌النجاة، ج 5، س 987؛ امام، استفتاءات، ج‌1، وضو، س‌80؛ صافى، جامع‌الاحکام، ج‌1، س‌53و54 و دفتر: بهجت، سیستانى، وحید و نورى.)  آیه‌الله‌خامنه‏اى: چنانچه در نظر عرف، اسم جلاله محسوب و خوانده شود، مسّ آن بدون وضو حرام است. (‌خامنه‏اى، اجوبة، س 157.)  آیات عظام مکارم و فاضل: اشکال ندارد؛ ولى بهتر است آن را بدون وضو مسّ نکنند. (‌فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 184؛ مکارم، استفتاءات، ج 2، س 75.) منبر: بسم‌الله الرحمن‌الرحیم یاس و ناامیدی یکی از مواردی‌ست که ادامه دادن را متوقف می‌کند. اگر در هر مسیری و با هر هدفی یاس به سراغ آدم بیاید، شخص در ادامه‌ی مسیر دچار کم‌حوصلگی و حتی ناتوانی می‌شود. یاس و ناامیدی را نمی‌توان در همه‌ی حالات مذموم و ناکار آمد دانست. گاهی خوب است که در مسیر نادرست، آدمی مایوس و ناامید شود. یکی از موادی که ناامیدی گناه است، ناامیدی از رحمت خداوند متعال است. اهمیت این موضوع تا جایی‌است که خداوند در سوره‌ی زمر آیه 53 می‌فرماید: ای کسانی که بر خود ستم و اسراف کرده‌اید، از رحمت خداوند ناامید نشوید. این آیه خطاب به کسانی است که به زبان خودمانی خیلی گناه کرده‌اند و به نفس خود ظلم کرده‌اند، یعنی خداوند متعال در حق مردم بدکار چنین با عطوفت و رحمانیت برخورد می‌کند. این یاس و ناامیدی آدمی را از محبت خدا دور می‌کند و به نوعی باعث بد بینی او به خداوند متعال می‌شود. حال آیا بنده‌ای که به آفریننده‌اش امیدی ندارد، هیچ عبادتی می‌کند؟ همین عامل با عث سقوط معنوی بیشتر بنده در گناهان می‌شود. در مقابل ناامیدی به خداوند، امیدواری وجود دارد. امید به رحمت الهی آن‌قدر مرتبه‌ی بالایی دارد که شاید درک آن کمی سخت باشد. در روایتی از رسول اکرم داریم که در قیامت خداوند از بنده‌اش می‌پرسد: چه چیز باعث شد که تو فلان منکر را ببینی و نهی از آن نکردی؟ در این وقت بنده جواب می‌دهد، من به تو امید داشتم و از مردم می‌ترسیدم. در این هنگام ندا از طرف حضرت حق می‌آید که این گناه‌ش را آمرزیدم.(احیاءالعلوم،ج4،ص 126) ببینید ناامیدی و امیدواری به رحمت الهی تا چه حد اثرات متفاوتی دارد. از جمیع این صحبت‌ها می‌توان گفت که ناامیدی از رحمت الهی هم از حربه‌های شیطان است. چون با این‌کار نا خواسته از عمل به خیر و ثواب محروم و ناامید می‌شویم و لاجرم به گناه رو می‌آوریم. خداوندا توفیق رجاء و امیدواری دائم به رحمت الهی را به ما عطا بفرما. خداوند امید گرفتاران را نا امید نگردان. و صلی‌الله علی محمد و آل محمد. روضه: همه‌ی مصیبت‌ها و داغ‌ها منشاء و ملجه‌ای دارند. حتی مصیبت‌هایی که قبل از وقوع‌شان شخص از آن‌آگاه می‌شود و به نوعی نشانه‌اش را می‌بیند. فرزندان امام حسین(ع) در عصر روز تاسوعا و قتی صدای شمر را شنیدن داغ‌شان شروع شد. وقتی شمر عموهای عزیزشان به خصوص عباس‌بن‌علی را به عنوان خواهرزاده خواند و با محبتی تصنعی برایش امان‌نامه آورد. تصور کنید همه‌ی امیدتان به یک نفر است، سال‌ها و روزها به حضورش دلگرمید. چند ساعت مانده به روز موعد یک نفر بخواهد امیدتان را نا امید کند. امیدواران حضرت عباس دخترکان حسین(ع) هستند.   عموی عزیز ما، شیر ام‌البنین و انیس‌الامام با مشک راهی شط شد، در اکثر مقاتل آمده است که هیچ کس در مسیر رفت توان نزدیک شدن به آقا را نداشت، وقتی مشک پر به دوش باز می‌گشت، عده‌ای (در روایتی 80نفر و دروایت دیگر 180نفر) نفر گرد او حلقه زدند، اما کسی به سمت آقا نمی‌آمد، آقا مسیر خود را کج کرد که از نخلستان عبور کند، این تعداد همه‌شان شمشیر و نیزه به دست آقا را دنبال می‌کردند. ناگهان از پشت نخلی زید‌بن ورقاء ضربتی به دست راست ایشان زدند و در این هنگام همه‌ی موران شیر شدند و ...... علی‌لعنت‌ا... علی القوم‌الظالمین. خداوندا به حرمت عباس‌ابن‌علی(ع) توفیق یاری امام زمان‌مان را نصیب ما بگردان. الهی به حق عباس هیچ امیدی را ناامید نگردان. و عجل‌اللهم فی فرج مولانا صاحب‌الزمان(عج) الفاتحه   پ.ن۱) منبر 1(حجم حدود ۱۵۰ کیلو بایت) منبر مکمل 2 (حجم حدود ۶۰۰ کیلو بایت) پ.ن۲) سینه‌زنی (حجم حدود ۷۰۰ کیلوبایت) روضه شجاعت (حجم ۳۰۰ کیلو بایت) روضه ادب(حجم حدود ۶۵۰ کیلوبایت) روضه مادر و پسر (حجم حدود ۷۰۰ کیلو بایت) روضه شهادت  (حجم حدود ۷۰۰ کیلو بایت) مقتل عربی عموجان سادات (حجم حدو ۶۵۰ کیلو بایت) ادای آدمی را در می آوردم که خیلی عموجان سادات را دوست دارم، همین علاقه بود که دلم نیامد با یک روضه مکمل هیئت امشب بگذرد. پ.ن۳) اگر از این مراسم بهره بردید، در پیوند روزانه، پس نویس وبلاگ یا هر جای دیگر مراسم هیئت را اعلام کنید. پ.ن ۴)  در صورتی که فایل صوتی یا متنی خوب مناسب هیئت داشتید، ما را بی‌بهره نگذارید. پ.ن۵) برای ختم قرآن هم به مدد صاحب این روزها و همکاری یکی از دوستان ثبت نام کنید.       پ.ن۶) مادری که می‌خواهد شرمنده ام‌البنبن نباشد.
سید مجتبی مومنی
۰۴ آذر ۹۱ ، ۱۰:۵۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم / قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ﴿١﴾ لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿٢﴾ وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٣﴾ وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿٤﴾ وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٥﴾ لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ ﴿٦﴾ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم احکام: اگر کسی رکوع را فراموش کند، بعد از حمد و سوره بنشیند و بادش بیاید که رکوع نکرده، باید بایستد و رکوع را بجا بیاورد. (رساله‌ی توضیح‌المسائل امام خمینی(ره))  استفتاء: گاهى از صدا‌و‌سیما و یا نوار ضبط صوت، آهنگ‏هایى پخش مى‏شود که به نظر مى‏رسد مناسب با مجالس لهو و خوش‏گذرانى است؛ در حالى که در نظر دیگران این چنین نیست! آیا مى‏توانم آنان را از گوش دادن به آن منع کنم؟ بر شما واجب است به آن گوش ندهید؛ ولى نهى دیگران، مبتنى بر این است که آنان هم آن را موسیقى حرام بدانند. (فاضل، جامع‏المسائل، ج‌1، س‌929‌؛ خامنه‏اى، اجوبة‌الاستفتاءات، س‌1140؛ امام، تحریرالوسیله، ج 1، القول فى‌شرایط وجوبهما، م‌2‌؛ وحید، منهاج‌الصالحین، ج‌2، م 1271، الرابع‌؛ تبریزى، منهاج‌الصالحین، ج‌1، م‌1271، الرابع ؛ سیستانى، منهاج الصالحین، ج 1، م 1271، الرابع ؛ صافى، جامع الاحکام، ج 2، س 1475 ؛ دفتر: بهجت، نورى، مکارم.) منبر: برای سلامتی امام زمان(عج) صلوات بفرستید. بسم‌ا... الرحمن الرحیم یکی از موضوعات مهمی که در اسلام مورد اهمیت است. مسئله توجه به خویشاوندان و اقوام است. اولین نمونه توجه به این موضوع هم در بحث دعوت پیامبر اسلام به اسلام بود که خدا به ایشان فرمان داد از خانواده‌ات شروع کن. متاسفانه در زندگی امروز ما توجه به این موضوع کم شده و اصلا صله رحم نمی‌کنیم. مثلا همین الان خودمان برای یک لحظه  از خودمان بپرسیم که آخرین باری که به دیدن اقوام و فامیل‌مان رفتیم چه زمانی بوده است؟ آیا غیر از این است که هر سال در ابتدای تحویل سال نو و یا عید غدیر در مورد سادات به اقوام سر می‌زنیم؟ اصلا صله رحم یعنی چه؟ «صله» در لغت به معنای احسان و دوستی است و منظور از «رَحِم»، خویشاوندان و بستگان است. پس صله رحم به زبان ساده می‌شود، محبت و رفت و آمد داشتن با خویشان و نزدیکان. در روایت داریم، شخصی از حضرت امیرالمومنین پرسید: چه چیزی باعث تعجیل در فنا(مرگ) آدم می‌شود؟ امیرالمومنین(ع) پاسخ داد که قطع رحم است. در روایت دیگری در اصول کافی سفارشی از پیامبر داریم که مستقیما متوجه ماست؛ ایشان می‌فرمایند: سفارش می‌کنم امت حاضر و غائبم را و آن‌هایی که در پشت مردان و زهدان زنان هستند را که تا روز قیامت صله رحم کند. واقعا همان‌طور که برای کلاس‌های مختلف، جلسات بی‌خودی و خوش‌گذرانی‌های انفرادی و دوستانه وقت می‌گذاریم، نمی‌توانیم برای بازدید از اقوام‌مان وقت بگذاریم. مخاطب این جملات خودم هم هستم. بیایید از همین روزها هر هفته یکبار و یا ماهی دوبار برنامه ریزی کنیم، اقوامی که در شهرمان هستند را ببینیم و از حال‌شان مطلع شویم. خداوندا توفیق صله رحم به ما عطا کن. خداوندا به حق پیامبرت و خواسته‌اش توفیق عمل به همه‌ی دستورات دینی را به ما عطا بفرما. و صلی‌الله علی محمد و آل محمد.  روضه: پسر شبیه‌ترین آدم است به مادر و پدر بزرگ پدرش. صدایش آن‌قدر زیباست که از اذان گفتنش چند نفری مسلمان شده‌اند. کسی که اخلاق و ظاهرش شبیه رسول خدا(ص) برای جنگ عازم میدان می‌شود. شباهت آن‌در است که پیرمردهای لشکر عمر تکبیر می‌گویند و شمشیرها را می‌اندازند و از اسب به زمین می‌افتند. ناگهان صدای فریاد علی‌بن‌الحسین(ع) بلند می‌شود: انا علی‌ابن‌حسین‌بن‌علی(ع).... بعد از کشتن حدود دو صد حرامی... عمربن‌سعد طارق بن‌کثیر را صدا می‌کند و به وعده‌ی حکومت موصل به او فرمان می‌دهد، سر علی‌اکبر را بیاورد.... طارق، برادر و پسرش همه‌شان به دستان مبارک علی به درک رفتند تا این‌که جسم ایشان خسته و تشنگی بر او قالب شد. در این حال وقتی برای لحظه‌ای ایستاد منقذ بن مری شمشیری بر سر مبارک زد و خون به صورت علی ریخت.... دست علی به گردن اسب و خونش به چشم اسب.... اسب به جای این که به سمت خیمه خودی برود راهی خیمه دشمن شد.... علی لعنت‌ا... علی‌القوم‌الظالمین..... خدایا به جوان کربلا همه‌ی جوانان ما را به راه راست هدایت کن. الهی به خون علی‌اکبر خون شهدای ما را در رگ‌های جوانان ما بجوشان. اللهم عجل لولیک الفرج... الفاتحه مع الصلوات...   پ.ن۱) منبر مکمل (حجم حدود ۵۰۰کیلو بایت) پ.ن۲) سینه زنی مکمل (حجم حدود ۵۰۰ کیلو بایت) پ.ن۳) اگر از این مراسم بهره بردید، در پیوند روزانه، پس نویس وبلاگ یا هر جای دیگر مراسم هیئت را اعلام کنید. پ.ن ۴)  در صورتی که فایل صوتی یا متنی خوب مناسب هیئت داشتید، ما را بی‌بهره نگذارید. پ.ن۵) برای ختم قرآن هم به مدد صاحب این روزها و همکاری یکی از دوستان ثبت نام کنید.   پ.ن۶) روضه علی اصغر، از اردیبهشت ... (حجم حدود ۶ مگابایت) خیلی روضش درد آوره، اگر نمی‌توانید تحمل کنید، دانلود نکنید. همان روضه با حجم 1.5 مگابایت پ.ن۷) خواهش می کنم برای دو شب مانده برای ماندن هیئت‌مان دعا کنید....
سید مجتبی مومنی
۰۳ آذر ۹۱ ، ۰۸:۱۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ  قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴿1﴾ / مِن‌شَرِّ مَا خَلَقَ﴿2﴾ / وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ ﴿3﴾ / وَمِن شَرِّ النَّفَاثَاتِ فِی الْعُقَدِ﴿4﴾ / وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ﴿5﴾ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم  احکام: نماز ظهر و عصر هر کدام وقت مخصوص و مشترکی دارند، وقت مخصوص نماز ظهر از اول ظهر است تا وقتی که از ظهر به اندازه‌ی خواندن نماز ظهر بگذرد و وقت مخصوص نماز عصر موقعی‌است که به اندازه‌ی خواندن نماز عصر، وقت به مغرب مانده باشد. ( این حکم در رساله‌ی آیات عظام: خمینی، مظاهری، نوری همدانی، مکارم شیرازی، بهجت، فاضل لنکرانی آمده است) استفتاء: آیا براى تدریس خصوصى در منزل، مى‏توان براى دانش‏آموزان دختر، معلم مرد و براى پسر معلم زن استخدام کرد؛ در حالى که هر دو در اتاق بسر مى‏برند و شخص دیگرى در آنجا نیست؟ آیات عظام خمینى، خامنه‏اى و نورى: اگر کسى نمى‏تواند وارد اتاق شود و آنان بترسند که به حرام بیفتند، ماندنشان در آنجا حرام است. آیت‌اللّه صافى: اگر کسى نمى‏تواند وارد اتاق شود، ماندن آنان در آنجا حرام است؛ هر چند احتمال فساد ندهند. آیت‌اللّه مکارم: اگر کسى نمى‏تواند وارد اتاق شود، بنابر احتیاط واجب ماندن آنان در آنجا جایز نیست. آیات‌عظام بهجت، سیستانى و وحید: اگر احتمال فساد برود، ماندن آنان در آنجا حرام است؛ هر چند طورى باشد که کسى دیگر بتواند وارد شود. آیت‌اللّه فاضل و آیت‌اللّه تبریزى: اگر کسى نمى‏تواند وارد آن مکان شود؛ در صورتى که احتمال فساد برود، ماندنشان در آنجا حرام است.با استفاده از عنوان (خلوت زن و مرد) منبر: در دو شب گذشته در مورد مفهوم و معنای عدالت، مصادیق آن در حکومت علی(ع) و یک روایت تاریخی اشاره کردیم. امشب شب آخری‌ست که به موضوع عدالت می‌پردازیم. لازم به ذکر است، عده‌ای از دوستان عزیز از منبر ما به عنوان منبر سیاسی یاد کردند که باید آن‌ها را به منشور روحانیت حضرت امام(ره) ارجاع دهم. و اما عدالت و عدالت علوی؛ در روایت داریم که روزی علی(ع) از بازار خرمافروشان عبور می‌کردند، کنیزی را دیدند که گریه می‌کند؛ نزد او رفتند و فرمودند: «چرا گریه می‌کنی؟» او عرض کرد: مولای من، برای خرید خرما مبلغی پول به من داد به اینجا آمدم و خرما خریدم و نزد مولایم بردم، آن را نپسندید و گفت نامرغوب است، ببر و پس بده، اینک نزد فروشنده آمده‌ام ولی او حاضر به پس‌گرفتن نیست. تا این‌جای روایت را داشته باشید و بازار امروز خودمان و در حکومت علوی مقایسه کنید، امروز در هر فروشگاهی چند کاغذ چسبانده‌اند، که جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود و حتی موقع خرید تاکید هم دارند. این امر چه دلیلی می‌تواند داشته باشد، غیر از بی‌اعتمادی. روزی به یکی از این فروشندگان گفتم چرا کالای‌تان را پس نمی‌گیرید. گفت: حاج‌آقا عده‌ای کالا را استفاده می‌کنند و بعد می‌آورند. من هم گفتم  آن عده‌ای که استفاده نمی‌کنند چه؟ فروشنده گفت: متاسفانه شرکت‌ها مرجوعی قبول نمی‌کنند. ببینید کار از پای‌بست خراب است، احتمالا آن شرکت هم دلیلی دارد و بعدش در این وسط مردم بی‌یاور می‌مانند و.... بگذریم،  علی(ع) به همراه کنیز نزد فروشنده رفت و به او فرمود: «ای بنده خدا! این بانو کنیز و خدمتکار است و از خود اختیاری ندارد، پولش را بده و خرمای خود را از او پس بگیر». خرما فروش که علی(ع) را نمی‌شناخت، از دخالت علی‌(ع) ناراحت شده، برخاست و گفت: تو چه‌کاره هستی که در کار ما دخالت می‌کنی؟ آنگاه دست رد بر سینه علی(ع) زد، مردمی که در آنجا بودند و علی‌(ع) را می‌شناختند، به فروشنده خرما گفتند: این آقا «علی‌بن‌ابی‌طالب‌(ع)» امیرمؤمنان است؛ آن مرد با شنیدن این سخن، لرزه بر اندام شد و رنگش پرید و فورا پول کنیز را به او داد و خرمای خود را پس گرفت.( بحار، ج 41، ص 112) عدالت داشتن در همه‌ی امور مصداق دارد، از کسی که به جمعی آب می‌دهد تا کسی که فروشندگی می‌کند. اهمیت این موضوع تا حدی است که وقتی کسی می‌خواهد به عنوان امام جماعت نماز بایستد، یکی از شرایطی که باید داشته باشد، عدالت است. خدایا توفیق زندگی در عصر حضرت عدالت گستر(عج) را روزی ما بگردان. خدایا به خودمان توفیق بده تا در بین خودمان عدالت داشته باشیم. خداوندا به مسئولین ما توفیق درک عدالت حقیقی و نه ظاهری را عطا بفرما.  روضه: بچه‌های کوچک همه‌شان شیرین‌اند، همه‌شان بوی شیر می‌دهند، همه‌شان دل‌نشین‌اند. روضه‌خواندن برای شش ماهه‌ی ابا عبدا... دل می‌خواهد و توان که هیچ کدامش را ندارم. خواستم تنها از لهوف بنویسم، نشد، خواندنش سخت است چه برسد به نوشتن. بسنده می‌کنم به روایت تاریخی از علامه مجلسی: وقتی همه‌ی یاران و اصحاب اباعبدا...(ع) و کسانی که توان جنگیدن داشتند به شهادت رسیدند، امام خودشان لباس رزم بر تن کردند. خداحافظی امام با اهل خیمه آخرین نفر را برای خداحافظی خدمت امام آوردند، علی کوچک امام که شش ماهه بود. امام او را در آغوش گرفت و با صدای بلند با او شروع به صحبت کرد؛ : وای به حال قومی تمام که آرزوهایشان بر باد رفته و به آن نمی‌رسند و حالا به دشمنی با جدت رسول خدا پرداخته و به محاجه رسیده‌اند. ]در سندی دیگر آمده که در این هنگام کودک گریه‌اش گرفت و عده‌ای از لشکر عمر سعد به گریه افتادند و منقلب شدند و شمشیرها را انداختند[ ناگهان حرمله کاهل اسدی تیری به سمت کودک پرتاب کرد و..... علی لعنت‌الله علی‌القوم الظالمین اللهم عجل لولیک الفرج خداوند به آبروی شش ماهه اباعبدا... آبروی مسلمین را حفظ بگردان. خداوندا فرزندان ما را در مسیر ابا عبدا... حفظ بفرما الفاتحه مع الصلوات    پ.ن۱) منبر مکمل (حجم حدود ۵۰۰ کیلو بایت) پ.ن۲) روضه اول،(حجم حدود ۷۰۰ کیلوبایت)، شش ماهه، سینه زنی(حجم حدود ۴۰۰ کیلو) من با شش ماهه خیلی گریه کردم. (امشب برای من هم دعا کنید.)  پ.ن۳) اگر از این مراسم بهره بردید، در پیوند روزانه، پس نویس وبلاگ یا هر جای دیگر مراسم هیئت را اعلام کنید. پ.ن ۴)  در صورتی که فایل صوتی یا متنی خوب مناسب هیئت داشتید، ما را بی‌بهره نگذارید. پ.ن۵) برای ختم قرآن هم به مدد صاحب این روزها و همکاری یکی از دوستان ثبت نام کنید.
سید مجتبی مومنی
۰۲ آذر ۹۱ ، ۰۶:۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم / قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾  مَلِکِ النَّاس ِ﴿٢﴾ إلَهِ النَّاسِ ﴿3﴾ مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿4﴾ الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ ﴿5﴾ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ ﴿6﴾ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم احکام: اگر کسی به دنبال آب نرود ] آب در دسترس نداشته باشد[ تا وقت نماز تنگ شود ]نزدیک به قضا شدن[ معصیت کرده، ولی نمازش با تیمم صحیح است (این حکم در رساله‌ی آیات عظام:خمینی، خامنه‌ای، بهجت، فاضل لنکرانی، صافی، تبریزی،مکارم و مظاهری به همین صورت آمده است. ) استفتاء: دست‌دادن با زن نامحرم به وسیله دستکش و مانند آن، چه حکمى دارد؟ امام خمینى و آیت‌اللّه خامنه‏اى: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولى بنابر احتیاط واجب، نباید دست را بر دست فشار دهند. (امام خمینى، تحریرالوسیلة، ج‏2، (النکاح)، م‏20 و آیت اللّه خامنه‏اى؛ استفتاء، س 479.) آیات عظام بهجت، تبریزى، سیستانى، صافى، مکارم و وحید: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد. آیت‌اللّه تبریزى، استفتاءات، س‏1606؛ آیت اللّه مکارم، تعلیقات على‏العروة، (النکاح)، م‏40؛ آیت اللّه سیستانى، منهاج‏الصالحین، ج‏3، (النکاح)، م‏16؛ آیت‌اللّه صافى، هدایةالعباد، ج‏2، (النکاح)، م‏20؛ دفتر آیت‌اللّه وحید و آیت‌اللّه بهجت. آیت‌اللّه نورى: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولى نباید دست را به دست فشار دهند.آیت‌اللّه نورى، تعلیقات على‏العروة، (النکاح)، م‏40. آیت اللّه فاضل: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولى بهتر است دست را به دست فشار ندهند. آیت‌اللّه فاضل، تعلیقات على‏العروة، ج‏2، (النکاح)، م‏40. منبر: بسم‌ا... الرحمن الرحیم در ادامه‌ی بحث شب گذشته صحبت به آن‌جا رسید که با حدیث امیر(ع) معنی عدالت را گفتیم و عرض کردیم که عدالت، ترازوی سنجش خدا است، خداوند آن را برای (حفظ حقوق) انسان‌ها قرار داده و آن را برای اجرای حق و برقراری آن نصب کرده‌است. پس عدالت، همان‌طور که گفتیم یعنی این‌که هر چیزی در جای خود قرار بگیرد. این یعنی اگر مثلا کسی حقی دارد و مقدار آن هم معین است باید حق او سر وقت ادا شود. ماجرای مشهور عدالت‌ورزی حضرت علی(ع) در قبال برادرش عقیل، را بارها و بارها شنیده‌اید؛ این موضوع از آن جمله موضوعاتی است که باید به حقیقت آن بیشتر توجه شود و نه تنها به ظاهر آن. متاسفانه این روزها در حکومت اسلامی ما به این اصل توجه نمی‌شود. وقتی علی(ع) به برادر خود، که برای ادای قرض آمده بهره‌ی بیشتری از بیت‌المال نمی‌دهد، در حکومت ما به بهانه‌های واهی پیشرفت، دور زدن تحریم‌ها و افزایش تولید داخلی به دوستان و اقوام خود از بیت‌المال می‌دهند و نتیجه‌های ناخوشایندش تنها سلامت روانی جامعه را به هم می‌ریزد. مواردی مثل اختلاس 3000 میلیاردی، اختلاص در بنیادهای مختلف و .... ما در روایت داریم که الناس علی دین ملوکهم ، همین می‌شود که وقتی دولتمردان چنین عمل کنند، عوام مردم را هم نمی‌توان ملامت کرد، آن‌ها هم در تعاملات کوچک‌تر بین خودشان سعی در نا عدالتی دارند. خداوند شر ناعدالتی را به همراه واسطه‌هایش از این مردم دور بگردان. خداوند فرج عدالت‌گسترت را نزدیک‌تر بگردان و صلی‌ا... علی محمد و آل محمد بررسی سندی: در مورد ازدواج و مراسم عروسی حضرت قاسم روایت‌های متفاوتی وجود دارد. جوان رشید و شیرین کربلا را با لباس دامادی به میدان فرستادند و..... این‌ها از جمله مواردی‌ست که در مجالس توسط مداحان و ذاکران شنیده می‌شود. در مقتل علامه مجلسی در این مورد آمده است؛ از سیزده فرزند امام حسن(ع) چهار تن در کربلا حاضر بودند و سه تن از آن‌ها به شهادت رسید و یک تن زنده ماند. حسن‌بن‌حسن(ع) کسی است که مجروح شده و در بین کشته‌شدگان بود. مصنف در پیش از این آورده که جناب حسن پیش از سفر و در مدینه خدمت امام حسین(ع) می‌رسد و یکی از دختران ایشان را خواستگاری می‌کند. امام حسین(ع) دخترشان فاطمه را به عنوان همسر برای ایشان می‌پسندند. هنگامی که اسرای کاروان را به سمت شام می‌بردند، یکی از (ظاهرا اقوام) طایفه‌ی مادری حسن او را از کاروان جدا می‌کند. به این ترتیب حسن بن حسن به همراه همسرش از کاروان اسرا جدا می‌شوند. به نظر می‌رسد با این تفاسیر و نوشته‌ی علامه مجلسی ماجرای ازدواج حضرت قاسم در کربلا محل بحث بیشتری داشته باشد. و سیعلم الذین ظلموا، أیَّ منقلبٍ ینقلبون    پ.ن۱) منبر مکمل (حجم حدود ۴۰۰ کیلو بایت) پ.ن۲) اشعار  روضه‌ای بجای روضه مکتوب (حجم حدود ۷۰۰ کیلو بایت)  پ.ن۳) اگر از این مراسم بهره بردید، در پیوند روزانه، پس نویس وبلاگ یا هر جای دیگر مراسم هیئت را اعلام کنید. پ.ن ۴)  در صورتی که فایل صوتی یا متنی خوب مناسب هیئت داشتید، ما را بی‌بهره نگذارید. پ.ن۵) برای ختم قرآن هم به مدد صاحب این روزها و همکاری یکی از دوستان ثبت نام کنید.   پ.ن6) از آن‌جایی که در شب قبل روضه حضرت قاسم داشتیم، امشب به جای روضه به بررسی یک روایت پرداختیم.
سید مجتبی مومنی
۰۱ آذر ۹۱ ، ۰۴:۳۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر