شب سوم
پنجشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۲، ۰۹:۳۰ ب.ظ
ِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (1) مَلِکِ النَّاسِ (2) إِلٰهِ النَّاسِ (3) مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (4) الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ (5) مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ (6)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
استفتاء:
آیا پوشاندن کف پا هنگام سجده کردن واجب است؟
همه مراجع: خیر، پوشاندن روى پا و کف آن واجب نیست.
امام،نورى، مکارم و فاضل، تعلیقات علىالعروة، ج 2، فصل فىالستر والساتر ؛ وحید، سیستانى و تبریزى، منهاج الصالحین، م 518 ؛ صافى، هدایة العباد، ج 1، م 661 ؛ بهجت، وسیلةالنجاة، ح 1، م 625 ؛ دفتر آیت الله خامنه ای.
نکته: اگر در اتاق، مرد نامحرم باشد؛ آیا پوشاندن روى پا هنگام نماز برای زنان واجب است؟
همه مراجع (به جز آیتاللّه تبریزى و آیتاللّه مکارم): آرى، باید آن را از نامحرم بپوشاند.
(آیت اللّه سیستانى، sistani.org، حجاب)، س3؛ آیت اللّه تبریزى، صراط النجاة، ج1، س878؛ آیت اللّه فاضل، جامعالمسائل، ج1، س1706؛ آیت اللّه صافى، جامعالاحکام، ج2، س1696؛ آیت اللّه خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س438؛ دفتر آیات عظام نورى، وحید، بهجت و امام خمینی.
آیتاللّه مکارم: خیر، واجب نیست؛ ولى بهتر آن است که بپوشاند.دفتر مکارم
آیتاللّه تبریزى: پوشاندن زیر چانه واجب است؛ ولى پوشاندن روى پا تا مچ بنابر احتیاط واجب است. آیتاللّه تبریزى، صراط النجاة، ج5، س1275 و استفتاءات، س 1614.
تبصره. لازم نیست پشت و روى پا به وسیله جوراب پوشانده شود؛ بلکه اگر به وسیله چادر و مانند آن نیز پوشانده شود، کافى است.
گوهر امیر(ع):
هرکس با حق در افتاد نابود شد.
منبر:
بسمالله الرحمن الرحیم
در شب گذشته به عنوان مقدمه توضیحاتی در مورد ابعاد طهارت در مورد انسان ارائه شد. در حوزه مربوط به طهارت جسم هم از مقدمهای بنام «وضو» صحبت کردیم. این که ریشه و مقدمهای که برای نماز و عبادت خدا داریم از کجا شروع شد. ریشه و مبنایی که برای داشتن و نوع وضو گرفتن هم آمده است، عرض کردیم.
مقدمه سوم:
در مورد روح و جسم یک رابطه تنگاتنگ برقرار است، این رابطه باعث ایجاد ارتباط درونی و اثرگذاری متقابل هم شده است. یعنی این که اگر برای روح حالت کدورتی بوجود بیاید در جسم اثر میگذارد و بر عکس. به نظرم این حالت را همه تجربه کردید که در اوج خستگی و ناتوانی جسم، خبر خوشایند یا بعضا ناخوشایندی باعث ایجاد فعالیت مجدد در آدم میشود، بیآنکه احساس خستگی قبل بتواند بر او چیره شود. حال در مورد داشتن طهارت هم همینطور است بهطوری که اساتید فرمودهاند طهارت جسم مقدمهای برای رسیدن به طهارت روح است. مرتبه اول طهارت جسم، طهارت نسبت به نجاست است. این که آدم بعد از قضای حاجت خود را به درستی، تطهیر نماید. یا این که بعد از جنابت، غسل واجب انجام شود. خیلی خوب است که آدم بر حالت جنابت خود باقی نماند. حتی اگر در نیمه شب بر اثری نیاز به غسل داشت، این کار را انجام دهد. این مرحله اول است.
در مورد زبان. زبان یکی از اجزایی است که به زودی در معرض نجاست، اینجا منظور در مقابل عنوان طهارت است، قرار میگیرد. گناهان زبانی که مرتکب میشویم و بسیار در معرض آن هستیم بسیار زیاد است، از دروغ، غیبت گرفته تا تهمت. اما یکی از موارد نجاست زبان صحبت نابجاست و چیزی که این روزها به آن تعبیر فحاشی میشود. این که آدمها حتی به عنوان شوخی از الفاظی نامربوط استفاده کنند. القاب زشت و ناپسندی که یکدیگر را با آن خطاب میکنند. مثلا از اسامی حیوانات برای یکدیگر استفاده میکنند یا این که هر وقت که یکدیگر را ببینند بجای سلام و مصافحه و معانقه به هم ناسزا بگویند. همه اینها نشانههایی از عدم طهارت زبان است. نداشتن طهارت زبان هم باعث میشود، اثرگذاریها کم شود، مثلا آدم با حال خوشی سعی میکند که نماز بخواند ولی اتصال برقرار نمیشود. هر چیز را بررسی میکند به نتیجه نمیرسد، یکی از دلایل عدم اثرگذاری همین نداشتن طهارت است.
خداوندا توفیق طهارت زبان را به ما عطا بفرما
خداوند حضور قلب و ذهن در نماز را به ما عطا بفرما.
بهجای روضه:
اعوذو بالله من الشیطان الرجیم
دردانهی ارباب شیرین است و البته احترامی دارد عظیم. در سایهی احترام ضربان قلب عالم، حضرت عموجان نازنین سادات، تنها قمر خاندان منیر بنیهاشم، عباسابن علی. خواندن و نوشتن نقلهای تاریخی و مقاتل از ایشان بسیار سخت است و دل میخواهد که این بنده ناتوان از آنم.
تصمیم گرفتهام بجای روضههایی که بیشتر سند دار است و صرفا نقل تاریخ است،
چند سوال از محضرتان بپرسم و التماس دعا
عتبات رفتهها درک میکنند، آنهایی که عمره یا تمتع هم رفتهاند تائید میکنند. به خصوص آنهایی که جنب حجر از شرطهها باتوم خورده باشند و کمر راست نتوانند کنند. هیبت عربها،بهخصوص مردهایشان رعب آور است. شاید معدودشان اینطور نباشند.
هیبتی که خانمها را میترساند، اقلا دختر خانمها را بیشتر و زنان را کمتر؛ ولی رعب دارند.
صحبت کردنشان با یکدیگر هم معمولا با صدای بلند است. اگر کمی با دقت به آنها نگاه نکنی یا در بین صحبتهایشان خنده تحویل یکدیگر ندهند، فکر میکنی که با هم دعوا میکنند. حرکت دست و نگاهشان هم به یکدیگر خشن است.
تصور کنید چنین هیبتی افسر جنگی باشد، افسر جنگی که به خشونت و قساوت قلب هم مشهور است، طوری که اسم او را به اندازه شدت خشونتاش تغییر دادهباشند.
اگر به چنین آدمی افسر مافوقاش ماموریتی بدهد و از او بخواهد نیمه شب، دختر بچهی سهسالهای را در بیایان پیدا کند...
تصور کنید، چنین موجودی کمخوابی یا بیخوابی هم کشیده و عصبی بودناش چند برابر همیشه شده است. غیر از این است که طفل سه ساله را عامل مزاحمی برای آرامش خود دیده و عنصری که او را بیخواب کرده و زندگی را به کاماش تلخ کرده؟
شما فکر میکنید چنین موجودی با این خصوصیاتی که از ابتدا گفته شد، وقتی این دختر را ببیند، چه برخوردی با او بکند؟
چگونه سر او داد میزند و ناسزا میگوید؟
غیر از سیلی به گوش دخترک و کشیدن دست و پای دردانه بر روی خاک چه میکند؟
علی لعنتا... علی القوم الظالمین
......................................
پ.ن1) اطلاعرسانی در مورد هیئت مجازی در حد وسع، از انتهای پست گرفته تا در لینکها و اطلاعرسانی تکتک، موجبات خرسندی نوکران مجلس است.
پ.ن۲) روضه مکمل، حجم حدود ۱.۴ مگابایت (حلال کنید اگر کمی سنگین بود)
پ.ن۳) سینهزنی مکمل، حجم حدود ۱.۴ مگابایت
پ.ن۳) منبر مکمل، حجم حدود ۷۰۰ کبلو
پ.ن۴) لطف است در نظرات از معایب کار هم بگویید و البته هر جایی در تامین محتوا بتوانید دستتان را به گرمی میفشاریم.
۹۲/۰۸/۱۶